Pod San Franciskem vedlo několik tunelů. Měly chránit děti

Pod San Franciskem vedlo několik tunelů. Měly chránit děti

Foto: https://www.loc.gov/pictures/item/ca1999.photos.042497p / Public domain, Wikimedia commons

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Kdysi existovaly v San Francisku nejméně čtyři tunely, které vedly pod novou silnicí přímo na pláž. Dnes jsou tyto tunely zasypány nebo zničeny. Proč byly vybudovány a co se s nimi stalo?

Když se během pandemie uzavřela pro automobily severoamerická pobřežní dálnice Great Highway, vedoucí podél San Francisca, byl to nový způsob, jak umožnit chodcům bezpečný a snadný přístup na pláž Ocean Beach na západě města. Ale o více než 100 let dříve měli představitelé San Francisca stejný nápad a vybudovali trvalou infrastrukturu, která vedla pod zemí, popsal tehdejší výstavbu server SF Gate.com.

Kdysi existovaly nejméně čtyři tunely pro pěší, které vedly pod silnicí přímo na pláž. Dnes jsou tyto tunely zasypány nebo zničeny. Nikdo přesně neví, kdy byl postaven první tunel, ale historici odhadují, že to bylo kolem roku 1913. Podle historika Christophera Pollocka ze sanfranciského odboru pro rekreaci a parky, který píše pro Outside Lands v rámci projektu Western Neighborhoods, byla v té době již dokončena silnice, která byla později známá jako Great Highway, a na jejíž konec jezdila tramvaj.

Jak uvádí server Outsidelands.org, když se na západní okraj města stěhovalo více lidí, rozběhly se kampaně na zkrášlení okolních oblastí a mezi ulicemi Sloat Boulevard a Wawona bylo vybudováno dětské hřiště a toalety (dnes jediná pozůstatek z počátků Great Highway).

První tunel s dlouhým šikmým vjezdem a obloukovým otvorem byl postaven s cílem chránit děti před silniční dopravou. Když se po letech ukázalo, že stávající dětské hřiště je příliš malé pro množství pěšího provozu na nábřeží, začalo se formovat hnutí za novou a vylepšenou dálnici. V roce 1927 byl schválen dluhopis na výstavbu dálnice v hodnotě 9 milionů dolarů, přičemž milion dolarů byl určen na její vylepšení. Samotná vozovka měla být kromě mořského valu a upravených trávníků a cest vylepšena o středový pás a rozšířenou průjezdní komunikaci.

Reklama

Součástí přestavby byly také další tři tunely, které měly spojit chodce s pláží, a to vše v blízkosti poslední zastávky tramvajové linky. Podchod severně od Beach Chalet poblíž ulice Fulton Street měl hranatý vchod s bránou a jeho součástí měly být i podzemní toalety, jak je vidět na fotografiích shromážděných v rámci projektu Western Neighborhoods. Tunely na Judah Street a Taraval Street měly přilehlé budovy.

Na fotografii z roku 1931 je vidět podchod na Taravalu s vyrytým nápisem 1928, schody vedou dolů na pláž. Vybudován byl také tunel u Sloatu a podle Odboru pro rekreaci a park je možné, že celkem existovalo až sedm podchodů. Tunely však díky své nejisté poloze u břehu vody podléhaly rozmarům počasí, docházelo k častým záplavám a při silném větru písek zasypával vozovky. Když byla v roce 1964 prodloužena pobřežní dálnice Great Highway, byl tunel u Sloatu zbourán, uvedl sever SF Gate.com.

Reklama
Reklama