Z Čecha pivaře se stal Čech vinař. Vína vypijeme za 400 Kč měsíčně!

Z Čecha pivaře se stal Čech vinař. Vína vypijeme za 400 Kč měsíčně!

Foto: Slawomir Fajer / Shutterstock

Aktualizováno:
2 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Česká republika je známá po celém světě pro svoji „pivní kulturu“ a lásku k pivu. Nové studie ukazují, že víno je ve skutečnosti nejoblíbenějším nápojem ve středoevropském „ráji piva“.

Víno oblíbenější než pivo

Podle průzkumu agentury Focus pro místní Vinařský fond konzumuje víno 73 % dospělých Čechů, oproti 65 % milovníků piva.

Z hlediska celkového objemu však pivo - obvykle podávané v půllitrových lahvích, plechovkách nebo sklenicích - zcela přirozeně zůstává nejvíce konzumovaným alkoholickým nápojem v České republice.

Podpora lokálních výrobců

Podle ředitele Vinařského fondu Jaroslava Machovce jsou čeští konzumenti vína připraveni platit vyšší ceny na podporu domácích výrobců. Tři čtvrtiny z nich dávají přednost místním českým a moravským vínům.

Vede bílé

Většina Čechů, kteří pijí víno, upřednostňuje bílé (54 %) - zejména polosuché - mnohem populárnější než červené (15 %) nebo růžové (6 %). Čtvrtina z nich prohlašuje, že nemá žádné konkrétní preference.

Víno se už i u nás dere do popředí. Fotka od Jantira Namwong / Shutterstock

Měsíční útrata

Češi v průměru každý měsíc utratí za víno kolem 400 Kč (přibližně 16 EUR), což je jen o 25 Kč více než v předchozím průzkumu před čtyřmi lety.

Průzkum agentury Focus byl loni proveden na reprezentativním panelu více než 1 200 dospělých Čechů.

Reklama

Spotřeba alkoholu

Z hlediska celkové spotřeby alkoholu se Česká republika umístila na 4. místě mezi vyspělými ekonomikami světa (11,6 litrů čistého alkoholu na obyvatele), což podle OECD překonala pouze Litva, Rakousko a Francie. Místní studie z roku 2019 zjistila, že přibližně 10 % Čechů lze považovat za „rizikové“ nebo „nadměrné“ pijáky.

Covid zaúřadoval

Velcí producenti i menší mikropivovary byli těžce zasaženi pandemií COVID-19, opakovaným zavíráním obchodů, barů a restaurací a klesajícím počtem turistů, což u velkých pivovarů znamenalo pokles tržeb o 20 30 % a více než 50 % u minipivovarů.

Podle České asociace pivovarů a sladoven se odhaduje, že v roce 2020 poklesl prodej točeného piva v České republice o 30 %.

Reklama
Zdroj článku:
Reklama