V cizině hit, doma terč posměchu. Proč Češi pořád tohle podceňují

V cizině hit, doma terč posměchu. Proč Češi pořád tohle podceňují

Foto: josekube / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Škoda Auto je největší česká automobilka a patří mezi přední výrobce v Evropě. Automobily se vyrábějí v Mladé Boleslavi, kdy tento závod je historickým centrem. Od svého vzniku v roce 1905 zde bylo vyrobeno více než 15 milionů aut.

Obsah článku
  1. Češi a auta
  2. Automobilový průmysl v Česku
  3. USA
  4. Expanze

Češi a auta

Češi jsou věrní domácí značce Škoda, což potvrzují data inzertního webu TipCars.com, kde tvoří vozy Škoda 21 % všech inzerovaných automobilů. Nejpopulárnějšími modely jsou například Octavia a Fabia, které odpovídají i statistikám registraci nových vozů v Česku. A za Škodou následuje Volkswagen a BMW. Nejčastěji nabízenou variantou je Octavia Combi z roku 2019. Z ojetých vozů postupně mizí oblíbená MPV, malá auta a levnější modely.  Podle odborníků ceny ojetých škodovek se v poslední době citelně zvýší, a proto se plánovaný nákup těchto vozů zpravidla nevyplatí odkládat. 

Automobilový průmysl v Česku

Český automobilový průmysl i v roce 2024 zůstává jedním z pilířů české ekonomiky. Výroba osobních aut v prvním pololetí meziročně vzrostla o pět procent na zhruba 774 000 vozů. Největší česká automobilka Škoda Auto dodala zákazníkům téměř 450 000 vozů a stala se čtvrtou nejprodávanější značkou na evropském trhu. Dalšími významnými výrobci jsou Hyundai v Nošovicích s produkcí 176 000 aut a Toyota v Kolíně se 125 000 vozidly. Vývoz tvoří téměř 93 % produkce, přičemž hlavními trhy jsou Německo, Británie, Francie a jihovýchodní Evropa.

USA

Škoda se v USA objevuje především díky individuálním importům, například bývalým vojákům nebo diplomatům, kteří si vozy přivezli ze zahraničí. Import mladších aut je však v USA omezen zákonem z roku 1988, který dovoluje dovoz pouze vozidel starších 25 let, což značně komplikuje dovoz nových modelů. Tento zákon byl přijat kvůli tlaku amerických výrobců, aby omezil dovoz vozů, které nebyly certifikované pro americký trh. Přesto jsou vozy Škoda mezi americkými nadšenci oblíbené díky své praktičnosti a spolehlivosti. Kombi s manuální převodovkou a dieselovým motorem, typické pro český trh, představují v USA ojedinělou nabídku, kterou prakticky nikdo jiný nenabízí.

Expanze

Budoucí expanze Škody na amerických trh by mohla být zajímavou možností. Pokud by Volkswagen změnil svou strategii. Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia, Kodiaq a Scala. Rostoucí popularitu zaznamenávají vozy kategorie SUV, které tvoří téměř polovinu registrovaných automobilů. Dominantním palivem je benzín. V Česku bylo v polovině roku 2024 registrováno přes 10,4 milionu vozidel, z toho více než 6,5 milionu osobních aut. Nejrozšířenější značkou je stále Škoda.

Reklama
Reklama