Zákazníci si dělají zásoby, tohle z regálu mizí nejrychleji

Zákazníci si dělají zásoby, tohle z regálu mizí nejrychleji

Foto: Shutterstock

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Lidé vykupují těstoviny, konzervy, mouku nebo olej. Obchody si to vysvětlují kombinací obav z výpadků dodávek, vzpomínek na pandemii a nejistoty ohledně dalšího vývoje cen.

Obsah článku
  1. Zvýšená poptávka po trvanlivých potravinách 
  2. Co se prodává nejvíce
  3. Důvody nákupní paniky

Zvýšená poptávka po trvanlivých potravinách 

V posledních dnech se některé regály v obchodech vyprazdňují rychleji než obvykle. Největší zájem je o trvanlivé potraviny a potřeby do domácnosti. V některých obchodech sotva stíhají doplňovat těstoviny, rýži, mouku, konzervy či olej. 

Nákupní vlna připomíná situace z posledních let, kdy lidé měli v reakci na pandemii, inflaci nebo válečné konflikty potřebu se zásobit. Ačkoli v současnosti neexistuje přímá hrozba nedostatku, podobné chování je mezi lidmi stále patrnější. 

Obchodníci sice zákazníky ujišťují, že zboží bude průběžně doplňováno, přesto nákupní panika přetrvává. Z toho je patrné, jak snadno se lidé nechají ovlivnit obavami, které v nich vyvolávají mainstreamová média. 

Co se prodává nejvíce

Obchodní řetězce a online prodejci potvrzují silný nárůst prodeje trvanlivých potravin a hygienických potřeb. Například Tesco zaznamenalo zvýšení prodeje rýže, těstovin, mouky, trvanlivého mléka a konzerv - růst dosáhl až 70 % oproti běžnému období.

Albert eviduje 30–50% zvýšení prodejů u vybraných trvanlivých potravin, zejména u luštěnin, olejů a paštik. Kaufland uvádí, že některé některé položky (především mouka a rýže) jsou vyprodány do několika hodin po otevření. 

Zvýšenou poptávku hlásí i online prodejci. Například Rohlík.cz zaznamenal meziročně pětinásobný nárůst objednávek trvanlivých potravin. Košík.cz hlásí zvýšení poptávky po trvanlivých potravinách a hygienických potřebách o 200-300 %. 

Důvody nákupní paniky

Vytváření zásob je typickou reakcí spotřebitelů v období zvýšené nejistoty. Obvykle je kombinací vnějších událostí a psychologických faktorů. Negativní zážitky z pandemie jsou stále příliš čerstvé a lidé si zafixovali, že při hrozbě krizové situace je lepší jednat dřív než ostatní. U lidí je stále zvýšený „reflex přežití“, který se nyní snadněji aktivuje - stačí pouhý náznak ohrožení. 

Nákupní paniku může aktuálně vyvolat jakákoli informace o možném výpadku zboží, ať už kvůli válce nebo jiným krizím. Situaci navíc zhoršuje globální provázanost - problémy na druhém konci světa se vzápětí projeví i v Česku. 

Paradoxně i růst cen lidi motivuje k zásobení - raději nakoupit teď, než to podraží. Nákup trvanlivých potravin je tak formou investice či ochrany hodnoty peněz. Skokový nárůst poptávky a paniku mohou vyvolat i falešné zprávy nebo zkreslené informace, které se snadno šíří po sociálních sítích. 

 

Reklama
Zdroj článku:
Reklama