Tuhle “blbost” ze základky dneska nedá víc než polovina Čechů

Tuhle “blbost” ze základky dneska nedá víc než polovina Čechů

Foto: ArturVerkhovetskiy / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Příslovečné spřežky. Pamatujete si ještě na ně? Nejspíše ano, protože je denně používáte, jen možná nevíte, že se jim takto říká. Na základní škole uměly nejednoho z nás potrápit. O co že to tedy vlastně jde?

Obsah článku
  1. Spřežky a slovní druhy
  2. Malý diktát i pro dospělé

Když spojíme předložku s podstatným jménem, přídavným jménem, zájmenem, příslovcem nebo přechodníkem, vytvoříme jedno slovo. Jenže, ne vždy je úplně jasné, zda se o spřežku jedná nebo ne. Proto lidé velmi chybují. Někdy se nám tedy stane, že spřežku napíšeme jako dvě slova, ale přitom patří dohromady. 

Spřežky a slovní druhy

Začněme tedy podstatnými jmény. Dohromady budeme vždy psát slova jako dokonce, občas, zpravidla, vcelku, a nebo právě slovo, kterým tato věta začala, dohromady.

U některých slov nemůžeme udělat chybu. Sem patří slova jako bezesporu / bez sporu nebo zjara / z jara. Ať už napíšeme slovo dohromady nebo zvlášť, význam se nezmění. 

Pokud spřežku spojíme s přídavným jménem, většinou je dovoleno psát slova dohromady i zvlášť. Pouze slova doprava, zřídka, nebo zprava, se vždy píší bez mezery.

Ale pozor, tyto zájmena a číslovky ve spojení s přežkami piště vždy dohromady! Jde o slova jako beztoho, potom, proto, přesto, přitom či nadto. Obě varianty pak můžete použít u slov za prvé / zaprvé či po padesáté / popadesáté.

Důležité pravidlo! Čím je číslovka vyšší, tím spíše ji budeme psát zvlášť. Takže po sto šedesáté páté píšeme tedy vždy zvlášť. 

Malý diktát i pro dospělé

A tak bychom mohli pokračovat i s dalšími slovními druhy. To bychom tu však byli jako ve škole. Co takhle si ale rovnou vyzkoušet malý diktát, který otestuje vaše znalosti. Nestyďte se. V nejhorším případě trochu pohoříte, ale hlavu vám za to nikdo neutrhne.

V podvečer / vpodvečer se vyčasilo. Ku podivu / kupodivu se ale příliš neoteplilo. A pro to / proto se ve vnitř / vevnitř muselo pořádně topit. Při tom / přitom dřeva byl nedostatek. Dědeček seděl před chalupou a vzpomínal, že to tu za mlada / zamlada vypadalo jinak. 

Diktát to byl opravdu kratičký. Možná, že jste zcela přesvědčeni, že máte opravdu vše správně. Čeština je vaše silná stránka a podobné úkoly vám nedělají problém. A nebo jste se trochu zapotili a nejste si stále jistí správností svých odpovědí. Přitom tohle učivo by měli ovládat žáci šesté třídy. Správné řešení je následující:

V podvečer se vyčasilo. Kupodivu se ale příliš neoteplilo. A proto se vevnitř muselo pořádně topit. Přitom dřeva byl nedostatek. Dědeček seděl před chalupou a vzpomínal, že to tu za mlada vypadalo jinak. 

Nyní můžete posoudit, jak jste si vedli. Většina z nás si právě nejspíše oddechla, že již má základní školu za sebou. Tedy, pokud se zrovna neučíme s našimi dětmi, které s paní učitelkou češtiny právě probírají příslovečné spřežky... 

Reklama
Zdroje článku:
Reklama