Češi mění nákupní zvyklosti: Na tohle už v obchodě nesáhnete

Češi mění nákupní zvyklosti: Na tohle už v obchodě nesáhnete

Foto: gpointstudio / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Žijeme v době, kdy na nás reklamy útočí na každém kroku, v televizi, na internetu či v letáku obchodního řetězce. Bývá často těžké jim odolat, ale Češi jsou obezřetní. Slyší sice na výhodné nabídky a výrazné slevy, jen tak nějaká akce už je ale nezaujme. Dlouho zvažují, zda jim nákup stojí za to.

Obsah článku
  1. Češi upřednostňují nákupy online – snadné, leč riskantní
  2. Slyšíme obvykle až na slevy od 20 procent výše
  3. Sladkosti a dekorace necháváme v regálech

Češi upřednostňují nákupy online – snadné, leč riskantní

Čím dál častěji volíme raději cestu online nakupování na ověřených e-shopech a jsme natolik opatrní, abychom si nejdříve prověřili recenze a komentáře jiných zákazníků. To však nemusí být vždy spolehlivý zdroj informací. Na první pohled se může zdát, že pozitivní názory převládají, ale obzvláště na sociálních sítích to nic neznamená, jelikož negativní recenze může správce profilu odstranit. Je rovněž možné, že narazíme na falešné reakce z účtů založených čistě pro tento účel. Snažte se tedy dbát na to, abyste nakupovali pouze od osvědčených prodejců z oficiálních stránek.

Slyšíme obvykle až na slevy od 20 procent výše

Naše nákupní chování prochází změnami také v kamenných prodejnách, především co se týče způsobu placení za koupené zboží. Místo hotovosti většina z nás sahá po kartě, mobilu nebo dokonce platebním prstenu. Kdo z obchodníků má platební terminál, získává velkou výhodu, jelikož zákazníci to často upřednostňují. Bezhotovostní platba je zkrátka pohodlnější a rychlejší, využívá se stále více i v případech, že kupujeme drobnost za pár korun.

Jak už bylo naznačeno, ne každá sleva už nás dokáže zaujmout a platí to rovněž v kamenných obchodech, nejen na internetu. My Češi jsme přeborníky v nakupování během nejrůznějších akcí, ale dáváme si dobrý pozor na to, zda se skutečně jedná o výhodnou slevu, kdy má smysl zboží koupit. Jakmile je sleva nižší než 10 %, k nákupu nás příliš nemotivuje.

Podle průzkumů na nás v současnosti nejlépe působí slevy pohybující se mezi 21 a 30 % z původní ceny. Nejsou příliš malé, ale ani podezřele vysoké, takže se zdají důvěryhodné a motivují přinejmenším k tomu, abychom si prolistovali leták nebo si zboží prohlédli v obchodě. Takový přístup uplatňují alespoň muži, kdežto ženy bývají přece jenom náročnější, co se požadovaných výhod týče. Ke koupi je nalákají spíše slevy od 30 % výše, třeba též okolo 50 %.

Sladkosti a dekorace necháváme v regálech

V poslední době roste u Čechů obliba zákaznických karet a věrnostních programů. Nezaujme už ani tolik samotný tištěný leták, ale spíše výhodná akce v mobilní aplikaci prodejce, která říká, že při nákupu toho a toho dostanete buď slibnou slevu, anebo odměnu navíc ve formě nějaké maličkosti nebo několika korun na další nákup.

Zároveň spíše omezujeme nákupy zbytného zboží, totiž sladkostí nebo dekorativních předmětů. Během krize se omezilo i využívání některých služeb, např. rozvozu jídla, taxi, kadeřnictví nebo masáží. V rámci úspor lidé nakupovali levnější zboží i do zásoby a zpravidla jen to nezbytné, jelikož někteří mají často pocit, že vlastně vydělávají pouze na zaplacení účtů. Preferují rovněž levnější alternativy ke značkovým produktům.

Reklama
Zdroje článku:
Reklama