Tragédie letu 606 – Nehoda, kterou zapříčinil kousek lepicí pásky

Tragédie letu 606 – Nehoda, kterou zapříčinil kousek lepicí pásky

Foto: den-belitsky / Depositphotos

Publikováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Dnes bychom vám rádi popsali další z nehod, které se vůbec nemuseli stát, nebýt lidského faktoru. Tuto nehodu zapříčinila běžná lepicí páska, kterou můžete koupit skoro v každém papírnictví a vyjde vás přibližně na dva dolary.

Příčiny tragédie

Tragédie letu Aeroperu 606 započala, když na letišti prováděli technici bezpečnostní kontrolu a umývali letadlo z venčí a jeden z nich přelepil senzory a pilotovu trubici lepicí páskou, aby je ochránil před nečistotami a vodou, jednalo se o zcela legitimní postup, který byl běžně používaný. Tento technik ale později zapomněl pásku odlepit a žádný s mužů, kteří toto měli kontrolovat si tohoto nevšimli. Tragické bylo také to, že byla použita špatná páska, která nebyla na trupu letadla jasně vidět, protože byla stejně jako trup letadla stříbrná. Toto ale piloti nevěděli.

Průběh letu

Samotný vzlet probíhal velmi hladce a piloti byli v dobré náladě, dokonce během vzletu mírně vtipkovali. Krátce po startu se objevilo několik chybných hlášek. Piloti si uvědomovali, že se jedná o hlášky, které neodpovídaly skutečnosti. Toto ohlásili naváděcí věži, ze které se jim ale jako odpověď na to, že jim nefungují přístroje, dostalo otázky, v jaké že jsou výšce, což piloti samozřejmě nemohli vědět. Následujících několik minut se piloti snažili zapnout autopilota. To se jim ale nepodařilo proto, že se do autopilota dostalo příliš mnoho protichůdných informací a ten se ihned vypnul.
Čidla, která byla přelepená páskou, nebyla schopná správně vyhodnocovat vjemy z okolí, a to vedlo k sérii chybných údajů, které se zobrazovali jako nesmyslné alarmy a hlášení, které byly často protichůdné.

Zřícení letadla

Po nějaké době se piloti rozhodli pro nouzové přistání a dali věži najevo, že je nutné, aby se vrátili na letiště do Limy a že jim nefungují přístroje, podle kterých by se normálně orientovali. Operátor v řídící věži jim vyslal naproti letadlo, které je mělo navádět, ale to už nestihlo let 606 najít. Ten se po sérii dalších chybných hlášení zřítil do tichého oceánu. Paradoxem je, že těsně před tím, než došlo k nárazu, se v kokpitu rozezněl alarm, který měl piloty informovat o nebezpečí nárazu, a zdá se, že ten byl jediný nebo jako jeden z mála správný. Let 606 se v 1 hodinu 11 minut zřítil do tichého oceánu.

Odškodnění a oběti

Jelikož byly trosky rozesety po malé ploše, předpokládá se, že letadlo v době nárazu do hladiny letělo velmi vysokou rychlostí. Na hladině se mezi troskami našlo 9 těl, ostatní cestující se potopili spolu s letadlem. Havarii tohoto letu nikdo nepřežil. Při pitvě se ukázalo, že cestující, jejíchž těla vyplavala na hladinu, nějakou dobu po nárazu ještě žili, tak muselo být pozůstalým vyplaceno větší odškodné. Odškodné se v některých případech pohybovalo i v řádech milionů korun.

Zamyšlení se nad tím, zda se dalo nehodě zabránit

Teoreticky se nehodě dalo zabránit, kdyby desítky protichůdných alarmů neznemožňovali pilotům soustředit se na řízení. Taková situace byla pro piloty velmi stresující. I když piloti mohli slyšet alarm upozorňující na blízkost terénu, nemuseli mu v záplavu jiných alarmů přikládat velkou váhu. Tato nehoda vyvolala polemiku o tom, že pokud by piloti byli lépe cvičeni na řízení tzv. na slepo bez přístrojů. Jistě by dokázali nastalou situaci lépe vyhodnotit a ke zřícení letadla by vůbec nemuselo dojít.

Posádka letu

Jednalo se o velmi zkušenou posádku, oba piloti měli nalétáno velké množství hodin. Prvním pilotem byl Kapitán Schreiber, který měl nalétáno 22 000 letových hodin a druhým pilotem byl Fernández, který měl nalétáno přes 8000 letových hodin. Bohužel i přes značné zkušenosti, nebyli schopní ani tito velmi zkušení piloti situaci zvládnout.

Důsledky

Po nehodě byli přijaty příslušné předpisy zabraňující podobným nehodám v budoucnosti, včetně většího důrazu na výcvik pilotů v případě selhání palubních přístrojů. Nakonec byl odsouzen technik, který zapomněl odlepit pásku.  

Reklama
Zdroje článku:
Reklama