Podvod na obzoru. Objednáte a pořád platíte, vůbec netušíte za co
Skryté předplatné se může stát osudným i vám. Spotřebitelský časopis dTest upozornil na skryté nebezpečí, na které se můžeme nachytat velmi snadno. Týká se to více oblastí, navíc to není v našich luzích a hájích první případ.
Nejde jen o staré známé podvody cílící na nové živnostníky, ale i na něco, kde skutečně na první pohled neočekáváte další opakované platby.
Kupte jednou, plaťte pořád
Je úplně jedno, jestli daný produkt nadále chce, nebo ne. Prostě vám bude chodit, bude se vám strhávat další platba. Není to tak úplně stará metoda podvodu, bývala tu kdysi před lety. Zdá se, že i v roce 2025 má stále své místo ve vesmíru, jak zjistil dTest.
Pozor při nákupu vitamínů
Podle dTestu se to týká nákupu vitamínů nebo jiných doplňků stravy z různých eshopů. Že souhlasíte s dalším strháváním peněz souhlasíte, pokud si úplně důkladně nepročtete vše, s čím při nákupu souhlasíte. Zmínka o dalších platbách je uvedena v podmínkách velmi malým písmem.

Co s tím, když se vám to už stane?
Máte právo na odstoupení od smlouvy do 90 dní a můžete kontaktovat ČOI. Ta může provozovateli tohoto eshopu udělit pokutu až do výše 5 milionů korun.
Přednastavený souhlas v obchodních podmínkách není brán v úvahu jako plnohodnotný souhlas. Také toto je vnímáno jako přestupek.
V případě, kdy se informace o předplatném nachází například pouze v obchodních podmínkách, se navíc jedná o překvapivé ujednání obchodních podmínek, ke kterému se ze zákona nepřihlíží, uvádí dTest.
Automatické prodlužování smluv bez varování možné není
Něco jiného je například u streamovacích služeb, kde předpokládáme, že si kupujeme více měsíců a předplácíme si na delší dobu. Vždy to tam také je velmi viditelně napsáno.
Automatické prodlužování například nákupu vitamínů (nebo u seznamovacích aplikací) je přinejmenším podivné a diskutabilní. Navíc v případě tohoto podvodu nejsou kupující řádně poučeni.
Tato informace by měla být čitelná, jasně daná, zdůrazněná.
Menší písmo jako „jsem z toho venku“? Právě naopak
Když jsou tyto zásadní informace malým písmem v obchodních podmínkách, je to bráno jako přitěžující okolnost. Je zřejmé, že obchod chtěl své kupující uvést v omyl. Prodávající si zbytečně kazí reputaci.
Narazili jste? Nechte si pomoci
Dtest nakonec podává podobně postiženým pomocnou ruku. Pokud se vám toto přihodilo, neváhejte se na ně obrátit. Ještě máte šanci své peníze vymoci zpět.
„Pokud by spotřebitelé narazili na podobný problém, mohou se obrátit na spotřebitelskou poradnu dTestu na čísle 299 149 009 či elektronicky.
V případě konkrétního sporu s podnikatelem mohou rovněž využít službu smírného řešení sporů VašeStížnosti.cz,“
uzavírá Hekšová z dTestu. Vyvarujte se také nákupů vitamínů z reklam na sociálních sítích. A už vůbec se vyhněte výzvám z SMS zpráv.
Zvlátě, pokud váš již daný příspěvek přesměrovává k platbě.