Lidl šokuje: Ceny letí nahoru, nové triky, které z vás dostanou víc
Zvýhodňování zákazníků, kteří používají mobilní aplikaci si vysloužilo kritiku na sociálních sítích. Zákazníkům nabízí vybrané zboží za nižší ceny nebo třeba levnější dobíjení elektromobilů. Naopak těm, kteří aplikaci nepoužívají, ještě zdraží.
Levnější zboží s mobilní aplikací
Lidl je v Česku dlouhodobě jedním z nejoblíbenějších obchodních řetězců. V poslední době však kvůli svým praktikám o tento status postupně přichází. Objevují se případy digitální diskriminace, kdy Lidl nabízí zboží uživatelům mobilní aplikace za výrazně nižší ceny.
Podobnou cenovou politiku uplatňuje i pro nabíjení elektromobilů - zákazníci používající aplikaci mají levnější kilowatthodinu. Opět tak znevýhodňuje spotřebitele s nižší digitální gramotností.
Takové jednání si vysloužilo kritiku na sociálních sítích zmobilizovalo spotřebitelské organizace. Zákazníci si stěžují na neférové jednání a diskriminaci těch, kdo nechtějí (nebo nemohou) používat chytrý telefon.
Kritika dvojích cen
V nedávné marketingové akci Lidl nabízel až 50% slevy na vybrané produkty pouze těm zákazníkům, kteří měli nainstalovanou aplikaci Lidl Plus a v ní danou prodejnu nastavenou jako oblíbenou. Mezi zákazníky tak samozřejmě vznikl zmatek. Na sociálních sítích se na účet Lidlu valila palba stížností. Mluvilo se o klamavé reklamě či cenové diskriminaci.
Kritika mířila i ze strany spotřebitelských organizací. Sdružení obrany spotřebitelů kritizovalo počínání Lidlu jako zbytečně komplikované a diskriminační pro starší lidi bez chytrých telefonů. Lidl na vlnu kritiky reagoval ukončením akce a prohlásil, že šlo o „test nového typu personalizované nabídky“.
Podle České obchodní inspekce nešlo o porušení zákona, nicméně upozornila na nutnost srozumitelného označování slev.
Zdražování dobíjení elektromobilů
V dubnu letošního roku Lidl zdražil elektřinu u svých veřejně přístupných dobíjecích stanic pro elektromobily. Zdražení se však týkalo uživatelů, kteří nepoužívají aplikaci Lidl Plus. Rozdíl v ceně může být až 2 Kč/kWh, což při plném dobití auta může znamenat rozdíl desítek korun.
Mezi uživateli se objevuje jak pozitivní přijetí, tak i kritika. Někdo poukazuje na cenu dobíjení, která je nižší než u některých jiných dobíjecích stanic. Kritika opět směřuje na diskriminaci těch, kteří nepoužívají chytrý telefon nebo prostě nechtějí sdílet osobní údaje s aplikací.
Levnější dobíjení díky aplikaci je součástí širší strategie, jak využívat více digitálních technologií a získat díky nim více údajů o zákaznících. Díky tomu může Lidl monitorovat, kde a kdy dobíjíte, co nakupujete, za kolik, jak dlouho setrváte v prodejně apod.