Nová past v obchodech? Češi si nevšimli, ale připlatí si víc než dřív

Nová past v obchodech? Češi si nevšimli, ale připlatí si víc než dřív

Foto: Shutterstock

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Některé supermarkety zavádí nové poplatky, které zákazníkům zatěžují peněženky a komplikují nakupování. Některé z těchto poplatků jsou pak vyloženě absurdní, například poplatek za vstup do prodejny.

Obsah článku
  1. Nákupy se prodraží: Nové poplatky
  2. Poplatek za vstup do obchodu
  3. Skryté poplatky u samoobslužných pokladen
  4. Poplatky za plasty

Nákupy se prodraží: Nové poplatky

Supermarkety nenápadně zavádí nejrůznější skryté poplatky, které nám navýší výdaje na nákupy. V dnešní době, kdy je zdražování základních potravin velkým tématem, je zavádění nových poplatků další zátěží pro rodinné rozpočty. 

Některé nové poplatky jsou však zcela absurdní, například poplatek za vstup do prodejny nebo za využití samoobslužných pokladen. Takové změny často také provází zmatek. Zákazníci nemusí vždy vědět, za co vlastně platí a cítí se lapeni v pasto složitých pravidel a marketingových manipulací. 

Poplatek za vstup do obchodu

Poplatek za vstup získává na popularitě zejména v zahraničí, ovšem v budoucnu se může objevit i v Česku. Například britský řetězec Aldi v Londýně testoval systém, kdy zákazníci platí při vstupu zálohu v přepočtu 300 korun. Tato částka se pak odečte z ceny nákupu. Pokud ovšem zákazník nic nenakoupí, záloha mu je vrácena až za několik dní. Obchod se tímto poplatkem snaží omezit množství lidí, kteří do obchodu zavítají, ale nic nekupují. 

Takový systém je však mezi zákazníky považován za nepřátelský. Jedná o odrazující bariéru, která komplikuje běžné nákupy. Zvlášť zákazníkům, kteří si potřebují v rychlosti vyřídit menší nákup. Navíc vznikají potenciální komplikace s vracením záloh. 

České supermarkety zavedení poplatků sice neplánují, ovšem jsme svědky jejich nekalých praktik s cílem vyšších zisků, zvyšování marží i efektivity provozu. Proto bohužel nelze vyloučit možnost, že se poplatku za vstup v budoucnu také dočkáme. 

Skryté poplatky u samoobslužných pokladen

Některé obchody účtují poplatek za bezhotovostní placení na samoobslužných pokladnách. Zdůvodňují to tím, že i provoz těchto samoobslužných pokladen vyžaduje dodatečné náklady. To pak samozřejmě zákazníky odradí a raději budou používat klasické pokladny. 

Poplatky za plasty

V posledních letech se v celé Evropské unii zpřísňují pravidla kolem používání plastových obalů. Některé obchodní řetězce na tato pravidla reagují zavedením poplatků za plastové tašky, sáčky a další jednorázové plastové obaly

Poplatky mají motivovat zákazníky k používání vlastních ideálně opakovaně použitelných tašek, aby se snížilo množství plastového odpadu. Rovněž pomáhají řetězcům pokrýt náklady na ekologičtější materiály. Naštěstí se zatím jedná o zahraniční supermarkety.

Reklama
Zdroj článku:
Reklama