Chmel? To nebyla jen brigáda. To byl křest ohněm
V 60. letech patřily chmelové brigády k nezapomenutelným zážitkům studentů. Ne všechny však skončily, tak jak si tehdejší mladí lidé představovali. Pro někoho to mohlo být osudné.
Chmelové brigády
V 60. letech byly chmelové brigády významným fenoménem. Středoškoláci a vysokoškoláci se každoročně účastnili sezónního sběru chmele, který byl nejen povinností, ale i vítaným zpestřením školního roku. Mladí lidé zde prožívali přátelství, první lásky a nezapomenutelné zážitky mimo domov. Ne vždy však brigády končily bez následků, jedna z nejtragičtějších událostí se odehrála v Deštnici na Žatecku.
Deštnice na Žatecku
Tragédie, k níž došlo 2. května 1966 v obci Deštnice na Žatecku otřásla celou oblastí. Událost zanechala hlubokou stopu v paměti místních obyvatel. Tehdy na chmelovou brigádu dorazili studenti střední průmyslové školy z pražské Masné ulice. Při převozu mezi chmelnicí a ubytováním sedělo 50 z nich na korbě nákladního vozu, který přejížděl nechráněný železniční přejezd. V té době nebyl přejezd automatizovaný, závory spouštěl závorář. Osudnou se stala situace, kdy docházelo ke střídání služby mezi dvěma zaměstnanci. Josefem Kostkou a Marií Hajnou, kdy jejich osobní sporty předání směny komplikovaly.
Smrt studentů
Kostka odešel zadním vchodem, aby se kolegyni vyhnul, a zapomněl ji informovat o zpožděném vlaku. Předpokládal, že vše je v pořádku, a záznam o zpoždění nezapsal ani do knihy. Hajná, nevědoucí zpoždění, otevřela přejezd. V tu chvíli se k přejezdu blížil osobní vlak tažený parní lokomotivou. Ve stejném okamžiku na trať vjel nákladním vůz s brigádníky. Následný střet měl tragické následky, vlak narazil do přední části vozu a odhodil ho do svahu. Studenti a učitel byli z korby vymrštěni, mnozí dopadli přímo na koleje.
Šest studentů zemřelo na místě, další čtyři podlehli zranění v nemocnici. 32 bylo zraněno, někteří těžce. Tragédii doprovázely i reakce okolí, někteří svědci odmítli poskytnout pomoc, například jeden z řidičů. Nehoda šokovala celou zemi a vyvolala vlnu kritiky. Z obecného ohrožení bylo obviněno 5 osob, čtyři byly uznáni vinnými, řidič nákladního auta, topič lokomotivy a oba závoráři. Největší vinu nesl Josef Kostka, který se následně oběsil. Marie Hajná skončila v psychiatrické léčebně. Řidič lokomotivy byl potrestán za to, že před přejezdem nezpomalil, že vlak sice spatřil překážku, ale nereagoval včas. Tato tragédie zůstává jedním z nejtemnějších momentů spojených s chmelovými brigádami.