Chmel? To nebyla jen brigáda. To byl křest ohněm

Chmel? To nebyla jen brigáda. To byl křest ohněm

Foto: HstrongART / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

V 60. letech patřily chmelové brigády k nezapomenutelným zážitkům studentů. Ne všechny však skončily, tak jak si tehdejší mladí lidé představovali. Pro někoho to mohlo být osudné.

Obsah článku
  1. Chmelové brigády
  2. Deštnice na Žatecku
  3. Smrt studentů

Chmelové brigády

V 60. letech byly chmelové brigády významným fenoménem. Středoškoláci a vysokoškoláci se každoročně účastnili sezónního sběru chmele, který byl nejen povinností, ale i vítaným zpestřením školního roku. Mladí lidé zde prožívali přátelství, první lásky a nezapomenutelné zážitky mimo domov. Ne vždy však brigády končily bez následků, jedna z nejtragičtějších událostí se odehrála v Deštnici na Žatecku. 

Deštnice na Žatecku

Tragédie, k níž došlo 2. května 1966 v obci Deštnice na Žatecku otřásla celou oblastí. Událost zanechala hlubokou stopu v paměti místních obyvatel. Tehdy na chmelovou brigádu dorazili studenti střední průmyslové školy z pražské Masné ulice. Při převozu mezi chmelnicí a ubytováním sedělo 50 z nich na korbě nákladního vozu, který přejížděl nechráněný železniční přejezd. V té době nebyl přejezd automatizovaný, závory spouštěl závorář. Osudnou se stala situace, kdy docházelo ke střídání služby mezi dvěma zaměstnanci. Josefem Kostkou a Marií Hajnou, kdy jejich osobní sporty předání směny komplikovaly.

Smrt studentů

Kostka odešel zadním vchodem, aby se kolegyni vyhnul, a zapomněl ji informovat o zpožděném vlaku. Předpokládal, že vše je v pořádku, a záznam o zpoždění nezapsal ani do knihy. Hajná, nevědoucí zpoždění, otevřela přejezd. V tu chvíli se k přejezdu blížil osobní vlak tažený parní lokomotivou. Ve stejném okamžiku na trať vjel nákladním vůz s brigádníky. Následný střet měl tragické následky, vlak narazil do přední části vozu a odhodil ho do svahu. Studenti a učitel byli z korby vymrštěni, mnozí dopadli přímo na koleje.

Šest studentů zemřelo na místě, další čtyři podlehli zranění v nemocnici. 32 bylo zraněno, někteří těžce. Tragédii doprovázely i reakce okolí, někteří svědci odmítli poskytnout pomoc, například jeden z řidičů. Nehoda šokovala celou zemi a vyvolala vlnu kritiky. Z obecného ohrožení bylo obviněno 5 osob, čtyři byly uznáni vinnými, řidič nákladního auta, topič lokomotivy a oba závoráři. Největší vinu nesl Josef Kostka, který se následně oběsil. Marie Hajná skončila v psychiatrické léčebně. Řidič lokomotivy byl potrestán za to, že před přejezdem nezpomalil, že vlak sice spatřil překážku, ale nereagoval včas. Tato tragédie zůstává jedním z nejtemnějších momentů spojených s chmelovými brigádami

Reklama
Reklama