Senioři nad 65 let: Banky zavádí nový poplatek a týká se zejména vás

Senioři nad 65 let: Banky zavádí nový poplatek a týká se zejména vás

Foto: izkes / Shutterstock

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Banky postupně mění podmínky pro klienty, kteří využívají hotovostní služby. Začínají zavádět poplatky, které se vztahují zejména seniory. Novými poplatky se je snaží dotlačit k využívání automatizovaných metod.

Obsah článku
  1. Klienti zaplatí více 
  2. Nový poplatek ČSOB
  3. Další důvody zavedení poplatku
  4. Ostatní banky 

Klienti zaplatí více 

Od listopadu letošního roku čeká klienty jedné z největších tuzemských bank zásadní změna, která se dotkne těch, kteří upřednostňují hotovostní operace, zejména tedy seniorů. Banka ČSOB totiž zavádí nový poplatek za vklad hotovosti na vlastní účet přímo na přepážce. Tato změna už nyní vyvolává mezi lidmi vlnu nevole a kritiky. 

Senioři, kteří dostávají důchody v hotovosti nebo si chtějí jednou za čas odložit peníze stranou, tak nově zaplatí za vklad peníze navíc. Poplatek 70 korun se sice může na první pohled zdát drobný, ale při pravidelném vkládání se ročně vyšplhá i na stovky korun.

Nový poplatek ČSOB

Podle dostupných údajů má ČSOB v Česku přibližně 600 tisíc klientů starších 65 let. Pro tyto lidi je digitální bankovnictví často obtížné. Aby banka zmírnila dopad této změny, nabízí jako alternativu využití vkladomatů, kde zůstává vklad hotovosti na účet bez poplatku. Vkladomaty jsou dostupné v některých pobočkách a na vybraných veřejných místech. 

ČSOB zdůvodňuje nový poplatek rostoucími náklady na provoz pokladen, nízkou vytížeností poboček a snahou o digitalizaci služeb. Podle jejich vyjádření je z dlouhodobého hlediska neudržitelné poskytovat fyzické vklady zdarma. Většina klientů již využívá online nebo automatizované možnosti. 

Další důvody zavedení poplatku

Banky v posledních letech zaznamenávají výrazný pokles využívání hotovostních služeb na pobočkách. Mnoho klientů dává přednost bezhotovostnímu styku. Platby kartou, bankovní převody či mobilní aplikace jsou pohodlnější a rychlejší. S touto změnou chování klientů se snižuje i ekonomická výhodnost provozování fyzických přepážek. 

Udržování pokladních služeb na pobočkách je pro banky nákladné. Zahrnuje to personální náklady, zabezpečení, převoz hotovosti či například kontrolu pravosti bankovek. Pokud tuto službu využívá jen menší část klientely, stává se ztrátovou. 

Zavedením poplatku chtějí banky motivovat klienty k využívání automatizovaných řešení, zejména vkladomatů, které jsou zdarma. Tyto přístroje umožňují bezpečné vkládání hotovosti bez potřeby lidské obsluhy. Vkladomaty jsou přístupné neustále a snižují zatížení poboček, čímž zároveň urychlují ostatní služby. 

Celkově banky čelí rostoucímu tlaku na digitalizaci služeb. Zavádění poplatků za tradiční, nákladné formy obsluhy jsou tak součástí širší strategie přechodu k modernějším, samoobslužným online službám. 

Ostatní banky 

Stejný poplatek by v budoucnu mohly zavést i další banky. Moneta Money Bank už v dubnu loňského roku zavedla poplatek za vklad hotovosti na vlastní účet. Účtuje 0,1 % z vkládané částky, přičemž minimální částka za transakci je 50 korun.

Vzhledem k tomu, že náklady na hotovostní operace rostou a vytváří tak tlak na větší využívání automatizovaných metod, můžeme předpokládat, že i další banky budou zvažovat zavedení podobných poplatků.

Reklama
Zdroje článku:
Reklama