Evropská města, kde je potěšení dojíždět do práce na kole. S dětmi, psy i nákladem

Evropská města, kde je potěšení dojíždět do práce na kole. S dětmi, psy i nákladem

Foto: Alenmax / Depositphotos

Publikováno:
5 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Teploty pomalu rostou, ceny pohonných hmot bohužel neklesají, takže dojíždění do práce na kole dává čím dál větší smysl. Jízda navíc prospívá lidskému zdraví, zlepšuje náladu a hlavně je zdarma. Nejenže se hýbete, ale také ušetříte peníze i čas, a to zejména ve městech, kde pravděpodobně stojíte v dlouhých kolonách. Poučme se od evropských cyklistických „velmocí".

Podle statistik v České republice dojíždí denně do práce mimo místo svého bydliště 83,1 % lidí. Z obsáhlého dotazníkového šetření z roku 2019 uskutečněném na vzorku 1 500 respondentů vyplynulo, že „téměř polovina (48 %) Čechů dojíždí do práce vlastním autem. Hromadnou dopravu využívá 29 % pracujících. Výrazně méně častějšími formami cestování jsou spolujízda s kolegou (4 %) nebo jízda na kole (4 %)“. Do pedálů tedy šlápně žalostně málo Čechů, což je velká škoda. Ekologický a zdravý způsob dojíždění do práce bychom mohli okoukat od zkušených evropských měst, kde je tento způsob dopravy masivní.

Je těžké ignorovat roli, kterou cyklisté hrají v „dekarbonizaci“ dopravy ve městech - kola jsou výrazně ekologičtější variantou než automobily, přičemž odborníci uvádějí, že v roce 2018 bylo 46,2 milionu tun CO2 kompenzováno lidmi dojíždějícími na kole. Jízda v rušném městském prostředí však přináší i svá rizika. Hustý provoz, zejména v dopravní špičce, a nedostatek bezpečných koridorů pro cyklisty mohou mnoho lidí odradit od této udržitelné alternativy.

Podíváme se na čtyři evropská města, kde se cyklistika jako způsob přesunu do práce a zase domů velmi osvědčila, a zjistíme, co se od nich můžeme v tomto směru naučit:

Utrecht, Nizozemsko

Utrecht, nejlepší město v Globálním indexu cyklistických měst pro rok 2022, dosáhl vysokého počtu bodů ve všech kategoriích a umístil se na prvním místě v kategorii „malých měst". Nejde jen o přidání několika stojanů na kola - město má cyklistiku skutečně zakotvenou jako součást infrastruktury, má kilometry cyklostezek a bezpečné podzemní parkoviště pro tisíce kol. Jen na hlavním vlakovém nádraží je podzemní parkoviště pro 12 500 jízdních kol, což svědčí o rozsahu tohoto provozu.

Není divu, že je cyklistika oblíbená mezi místními, ale těžit z ní mohou i turisté. Město nabízí půjčovnu kol, ke které se dostanete prostřednictvím aplikace, takže si prohlídku města na dvou kolech může užít každý.

Münster, Německo

Münster, samozvané „německé hlavní město cyklistiky", se proslavil tím, že podle statistik vlastní každý obyvatel dvě jízdní kola - není tedy divu, že se toto cyklistikou posedlé město přizpůsobilo poptávce. Kromě samostatných cyklostezek na hlavních silnicích má Münster i řadu klidnějších cyklostezek, které jsou stranou od dopravního ruchu.

Pokud se vydáte mimo město, vstoupíte do cyklistické oblasti Münsterland. Tato malebná krajina s hrady rozesetými kolem stezek je ideálním místem pro víkendový aktivní odpočinek. Ubytovat se lze v dobře vybavených specializovaných penzionech pro cyklisty a využít mnohé cykloservisy. Nadšení kolaři z města si mohou užít odpočinek, aniž by museli jet tak daleko od domova.

Kodaň, Dánsko

Je těžké představit si dánské hlavní město bez jízdních kol. Skandinávii není udržitelnost cizí, a tak je přirozené, že se promítá i do designu měst a obcí. Kodaň pouští cyklisty do centra města, kde jim slouží speciální semafory, které jim zaručují přednost před auty; pořádá dny bez aut po celý rok a buduje široké a jasně vyznačené cyklistické pruhy. Kromě toho mají cyklisté přednost před auty, což se v Dánsku vštěpuje všem i v hodinách autoškoly.

Jízdní pruhy jsou dokonce tak široké, že mnoho lidí volí tzv. nákladní kola, kterým se zde říká „Christiania bikes“. Tato dvoukolová vozidla mají vpředu nosič, který je dostatečně velký na to, aby se na něj vešel nákup, nebo dokonce dvě malé děti. Proto není neobvyklé vidět rodiče, kteří jedou na kole s batolaty na předních „sedadlech“, což je pohled, který by například v centru Londýna jistě vzbudil obavy.

Zdejší bezpečná a přínosná jízda na kole znamená, že rodiče dojíždějící do práce své děti cestou snadno vysadí, místo aby se jízdě na kole zcela vyhýbali kvůli náročné rodinné logistice.

Amsterdam, Nizozemsko

Amsterdam, který je v celosvětovém žebříčku cyklistických měst na druhém místě za Kodaní a je druhým nizozemským městem na seznamu, je také rájem pro dojíždějící cyklisty. Stejně jako většina Nizozemska je i Amsterdam poměrně rovinatý, což znamená, že se při cestě do práce tolik nezapotíte, zejména pokud používáte elektrokolo. Aby se podpořilo nasedání na kolo, je ve městě vlastně docela nepohodlné jezdit autem a volných parkovacích míst je zde velmi málo. Navíc jsou některé ulice, které jsou pro auta uzavřeny nebo jsou jednosměrné - to jistě stačí k tomu, aby většina lidí zvážila ponechání auta doma, pokud to není nezbytně nutné.

 

Reklama
Zdroje článku:
Reklama