Češi se těšili na 150 km/h o prázdninách. Teď přišla studená sprcha
Na důležitém dálničním tahu na jihu Čech mezi Táborem a Českými Budějovicemi se chystá výrazná novinka, která ovlivní jízdu tisíce řidičů. Opatření má přinést nejen větší plynulost dopravy, ale také důležité poznatky.
Zvýšení rychlosti
Na padesátikilometrovém úseku dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi by měla začít platit vyšší maximální rychlost 150 km/h podle původních plánů se s touto novinkou počítalo už v polovině roku, ale nyní ŘSD oznámilo, že k jejímu spuštění dojde až na podzim. Instalace potřebného proměnného dopravního značení má totiž trvat 80 dní a proběhne během třetího čtvrtletí.
Projekt za více než 55 milionů
Ředitel ŘSD uvedl, že smlouva se sdružením firmy Mobility and Intelligence a Značky Morava je již podepsána. Ty zajistí samotné dopravní značky, ale i další potřebné vybavení. Celý projekt vyjde téměř na 55 milionů korun bez DPH. Značky umožní nejen zvýšení rychlosti, ale také její případné snížení podle aktuálních podmínek, například kvůli počasí, hustotě provozu nebo nehodám. Vybraný úsek mezi sjezdy na Planou nad Lužnicí a u Úsilného byl zvolen jako pilotní projekt zejména kvůli nižšímu provozu a novosti samotné dálnice.
Kontroly
V nejstarší části u Tábora jsou v provozu 12 let, novější úseky před Českými Budějovicemi zhruba pět let. Navýšení maximální povolené rychlosti má podle ministerstva dopravy sloužit jako test, jehož výsledky rozhodnou o případním rozšíření této novinky i na další úseky. Například na D11 mezi Kolínem a Jaroměří nebo na D1 na Moravě. ŘSD bude po spuštění změny sledovat mimo jiné nehodovost, plynulost provozu a dodržování bezpečné vzdálenosti.
Zkrácení času
Přestože řidiči na zmíněném úseku ušetří při rychlosti 150 km/h zhruba 3 minuty oproti stávajícímu limitu, zůstává v platnosti základní pravidlo, řidič může jet lze pouze takovou rychlostí, při které je možné bezpečně zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má řidič rozhled.
Kritika
Podle ministerstva dopravy má zavedení proměnného značení a vyšší rychlosti přinést nejen časovou úsporu, ale i cenná data pro budoucí rozhodování o dopravní politice. Systém bude umožňovat operativně upravit rychlostní limit podle aktuálních podmínek, což má výrazně přispět k bezpečnosti provozu.
V zahraničí, například v Německu či Rakousku, se podobné dynamické řízení dopravy na dálnicích osvědčilo. Zvýšení rychlosti na 150 km/h ale vyvolává i určité kontroverze. Kritici upozorňují na možné zvýšení rizika dopravních nehod, vyšší spotřebu paliva a zhoršení ekologické stopy. Ministerstvo však tvrdí, že právě díky proměnnému značení bude možné rychlostní limit flexibilně snížit.