Československo bylo v době socialismu velice rozvinutou zemí, která své produkty vyvážela téměř do celého světa

Československo bylo v době socialismu velice rozvinutou zemí, která své produkty vyvážela téměř do celého světa

Foto: HayDmitriy / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Československo v době socialismu, tedy mezi lety 1948–1989, bylo na svou dobu velice rozvinutou zemí, která své produkty vyvážela téměř do celého světa. S příchodem komunistické strany se export od 50. let zaměřil převážně na země, které byly pod vlivem sféry Sovětského svazu. Československo se ve své výrobě zaměřovalo především na strojírenský a těžký průmysl. Například zbrojní průmysl či automobily jsou dodnes známé po celém světě.

Lidový vůz do každé rodiny

Škodovka, Tatrovka, Velorex, Karosa nebo Jawa? Ano, Československo bylo automobilovou zemí, která své produkty exportovala zejména do zemí východního bloku. Nejznámější národní automobilkou, sídlící v Mladé Boleslavi, byla bezesporu Škoda, která svá osobní vozidla vyvážela i do zahraničí. Mezi nejvíce exportované patřila Škoda 1000 MB, v 70. letech pak Škoda 100 a 130, která byla lidovým vozem tehdejšího Československa. Prvním jejich opravdu moderním vozem s pohonem předních kol byla Škoda Favorit, která byla vyráběna a exportována zejména v 80. letech. Na Moravě je pak potřeba určitě zmínit i společnost Tatra Kopřivnice, jejichž auta ve světě významně proslavila i jedna z nejslavnějších cestovatelských dvojic, Hanzelka a Zikmund, kteří se svou Tatrou 87 projeli Afriku i Jižní a Severní Ameriku. Kromě osobních automobilů zažívali úspěch i u automobilů nákladních.

Traktor Zetor sklízí úspěchy po celém světě

Už od svého založení se Československo orientovalo na těžký průmysl, a to nejen díky svému nerostnému bohatství, ale i díky „zlatým českým ručičkám“. Do zahraničí se vyvážely stroje, zejména zemědělské jako byly traktory, elektrické generátory či turbíny. Dodnes jsou velice známé traktory Zetor, které se od 60. let staly jedním z největších světových producentů traktorů, které byly vyvážené dokonce i do zemí západního světa. Dobrou reputaci mělo Československo i ve výrobě elektroniky jako byly počítače, rozhlasy či elektrické generátory.

Zbrojovka Brno a zbraně pro SSSR

I československá zbrojovka má dodnes ve světě své jméno. Kromě střelných zbraní se vyráběla i větší vojenská technika jako byly například tanky či letadla. Zejména v 50.–60. letech byla pro Sovětský svaz vyráběna proudová letadla. Do ostatních socialistických zemí byly exportovány pancéřovky P-27, raketomety, různé typy radiostanic, speciální automobily, pojízdné vojenské díly či pěchotní a dělostřelecká munice.

Ne vše je kvalitní...

Na závěr se podíváme na odvětví exportu, které bylo sice pro československou ekonomiku důležité, ale co se kvality týče, rozhodně jsme se jím tolik neproslavili, jako tomu bylo v případě automobilů. Tomáš Baťa a jeho obuv byla sice známá po celém světě, komunistická strana však výrobu nepodporovala. Po 2. světové válce se totiž do majetku státu dostalo mnoho textilních podniků, které byly znárodněny. Výroba tak byla zaměřena především na zásobení vnitřního a východoevropské trhu. Zboží však nebylo moc kvalitní a textilie byly zastaralé. V 60. letech se Československo snažilo navázat na slavnou tradici obuvnictví a do světa začalo vyvážet své populární „kecky“.

Reklama
Zdroje článku:
Reklama