Tajemní žraloci z hlubin žijí i 400 let a disponují neuvěřitelnou odolností vůči rakovině

Foto: Vladimir Wrangel / Shutterstock

Jejich genetika odhaluje unikátní odolnost vůči rakovině, ale zároveň poukazuje na možné problémy při adaptaci na současné ekologické změny. Objevte fascinující svět žraloků, druhu, který na naší planetě přežívá již více než 400 milionů let!

Žraloci patří mezi velmi staré živočišné druhy na naší planetě s historií delší než 400 milionů let. Během této dlouhé doby se jejich genetická výbava změnila jen velmi málo. Přestože v některých aspektech to může být výhodou, vědci upozorňují, že rychlé ekologické změny by mohly pro žraloky představovat velkou hrozbu, napsal server Merkur.de.

Genetická stabilita žraloků

Podle výzkumu týmu vedeného Manfredem Schartlem z Univerzity ve Würzburgu se genetický materiál žraloků mění zhruba dvacetkrát pomaleji než u lidí, což je nejnižší známá míra mutací mezi obratlovci, informoval časopis Nature Communications. Toto zpomalení může být důvodem jejich mimořádně nízkého rizika vzniku rakoviny, ale zároveň je také zpomaluje v přizpůsobování se změnám v jejich životním prostředí. Základem onemocnění rakovinou jsou však také spontánní drobné změny v DNA, které vedou k poruchám funkce postižené buňky a k jejímu nezřízenému množení.

Výhody a nevýhody nízké míry mutací

Genetické změny jsou motorem evolučního procesu, přičemž některé mutace mohou jedincům poskytnout výhody, které zvyšují jejich šance na přežití a reprodukci. Nízká míra mutací však může být pro žraloky spíše nevýhodou, obzvlášť pokud je jejich populace již zredukována a potřebují se rychle adaptovat na změny v prostředí. Vědci toto tvrzení podporují srovnáním genomů rodičů a potomků žraloků, poté zaznamenávají genetické rozdíly.

Evoluční odolnost a křehkost

Žraloci jsou adaptováni na život v oceánech a jejich fyzický vzhled se za miliony let téměř nezměnil. Jsou to dlouho žijící jedinci s pomalým metabolismem a nízkou reprodukční rychlostí. Nicméně, problémy jako nadměrný rybolov, ztráta životního prostředí a klimatické změny ohrožují jejich populace.

Specifika žralůčka okatého

Žralůček okatý (Hemiscyllium ocellatum) je zajímavým příkladem živočicha žijícího v hloubce 60 metrů v korálových útesech. Tito malí, noční žraloci se spíše „procházejí" po mořském dně, než aby plavali. Převážně žijí v teplých tropických vodách na sever od Austrálie, ale vědci naznačují, že u druhů žijících v chladnějších mořích by míra mutací mohla být ještě nižší.

Přínos dlouhého života?

I přesto, že žraloci přežili na naší planetě miliony let, jejich nízká míra genetických změn a současné ekologické změny představují významnou hrozbu. Jako možný příklad uvádějí žraloka malohlavého neboli grónského (Somniosus microcephalus), který se může dožít přibližně 400 let. Studie genetických vzorů a porozumění tomu, jak se tito fascinující obratlovci vyvíjeli a adaptují, je klíčové pro jejich ochranu a zachování pro budoucí generace.