Nezastavujeme, poklona nebožtíkovi za jízdy aneb Moderní pojetí pohřbu ve stylu drive-thru

Nezastavujeme, poklona nebožtíkovi za jízdy aneb Moderní pojetí pohřbu ve stylu drive-thru

Foto: Rawpixel / Depositphotos

Publikováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Způsoby pohřbů se v různých částech světa liší. S tím, jak se stále více přizpůsobujeme požadavkům a nárokům moderního života, se mění i tradiční pohřební zvyklosti, aby držely krok s 21. stoletím. Jedním z takových novodobých postupů, který pomáhá šetřit čas a zvyšuje pohodlí, je „poslední rozloučení z auta“.

Pohřební ústavy diverzifikují své podnikání tím, že podporují tento nový druh pohřebních „návštěv“. Pomáhají lidem v mnoha ohledech a usnadňují truchlícím vzdát úctu zesnulému pohodlným a bezproblémovým způsobem

Pohřební ústav v Michiganu zavedl drive-thru okénko, aby pozůstalí mohli uctít památku svých blízkých, aniž by opustili pohodlí svého auta. Ředitel pohřebního ústavu Paradise Funeral Chapel ve městě Saginaw v americkém Michiganu Ivan Phillips pro stanici ABC News v roce 2014 uvedl, že pozůstalí mají tři minuty na to, aby se podepsali do knihy návštěv a rozloučili se se svým milovaným zesnulým.

„Někteří lidé nemají pohřební ústavy rádi. Myslí si, že jsou ponuré nebo temné. A pak tu máte ty, kteří jsou na vozíčku. Napadlo mě, že pro tyto jedince by byl takový pohřební ústav ideální," vysvětlil záměr „průjezdného“ posledního rozloučení ředitel ústavu.

Pohřby z auta: Překlenutí propasti mezi tradičním a moderním pohřbem?

Zcela se liší od tradičního pohřbu, kdy se truchlící shromáždí v pohřebním ústavu, v komunitním centru nebo v místě bohoslužeb, aby si prohlédli rakev nebo urnu, vyjádřili soustrast a zúčastnili se obřadu.

Reklama

Nápad na „drive-thru okénko“ dostal Phillips rok před jeho zavedením. „Drive-through“ nebo „drive-thru“ (česky jet, projet skrz) je typ služby ,s sebou´, která umožňuje zákazníkům nakupovat produkty, aniž by opustili svůj vůz. Tento styl nákupu byl propagován ve Spojených státech ve 30. letech 20. století a od té doby se rozšířil do dalších zemí. Zřejmě nejznámější formou drive-thru prodeje je tzv. McDrive, kde si z auta nakoupíte výrobky fastfoodového řetězce McDonald´s. 

Mrtví lidé jsou aranžováni za sklem v pózách jako za živa.

Ředitel Phillips se tehdysetkal se starší ženou, které zemřel manžel. Byla ale vážně nemocná, nemohla se dostatečně pohybovat a nemohla se zúčastnit manželova pohřbu standardní cestou.

„Byla velmi nemocná a oba (manželé) byli obyvateli pečovatelského domu tady v Saginaw," řekl Phillips. „Kdybychom v té době měli k dispozici drive-thru, mohli jsme ji naložit do dodávky a přivézt do pohřební kaple."

Okno je ve skutečnosti deska z neprůstřelného skla zakrytá závěsy napojenými na pohybové čidlo.

„Když přijedete do našeho areálu, jsou tam šipky, které vedou k drive-thru," řekl Phillips. „Dojedete na místo, závěsy se začnou otevírat a vy budete mít možnost prohlédnout si milovanou osobu." K dispozici je také matriční kniha k podpisu a vzpomínková schránka pro každého, kdo chce odevzdat kondolenci.

Phillips doufá, že díky nové službě mají šanci zúčastnit se „pohřbu“ (u nás si pohřební obřad představujeme asi jinak...) i lidé, kteří by se tam běžně nedostali. Pro rodiny to bude volitelná a bezplatná služba.

Autem i jinde na světě

Pohřební kaple Paradise nebyla první, která tehdy nabídla „drive-thru" okénko, ale v současné době na svém webu takový typ služby nenabízí, možná při osobním jednání ano. Podobné služby existovaly a dodnes jsou poskytovány v dalších amerických státech - Kalifornii, Jižní Karolíně, Virginii, Tennessee, Georgii, Illinois. Ze zámoří to jsou například Velká Británie a Japonsko.

Reklama
Reklama