Opravit 200 metrů? V Rakousku hotovo za víkend. V Česku? 3 semafory a 2 roky čekání

Opravit 200 metrů? V Rakousku hotovo za víkend. V Česku? 3 semafory a 2 roky čekání

Foto: candy18 / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Opravy silnic se mohou zdát na první pohled jednoduché, ale jejich provedení často vyžaduje specializovanou techniku i zkušený personál.

Obsah článku
  1. Frézování
  2. Ukázka z roku 2010
  3. Trysková oprava
  4. Zimní údržba

Frézování

Při opravách silnice se běžně odfrézovává poškozená část vozovky a nahradí se novou asfaltovou směsí. Tento postup je levnější než celková oprava a zároveň poměrně trvanlivý. Frézování se používá hlavně u krajnic, kde dochází k deformacím kvůli těžké dopravě, například při vyhýbání kamionů. Pokud je poškození rozsáhlejší, nemá smysl opravovat jednotlivé výtluky studenou směsí. V Pardubickém kraji jsou například k dispozici jen dvě frézy, které si provozy půjčují. Obsluha stroje musí být vyškolená a zkušená, ovládání je poměrně náročné a hlučné

Frézovat se dá prakticky jakákoliv silnice a jde nastavit nejen hloubka, ale také i sklon, Wirtgen W 60 Ri totiž stojí na něčem, co by se dalo nazvat hydraulické portálové nápravy. Je tedy možné buben i naklonit a frézovat zešikma. Cestáři využívají možnosti, nechávají frézu pracovat v nulové výšce. Nebere tedy povrch pod sebou, ale jen hrboly, které zarovná s povrchem. Určitě je to skvělé na  zvlněné okraje. Max. hloubka frézovaného pruhu je 21 centimetrů a šířka bubnu, tedy jeho záběr je 60 centimetrů.

Ukázka z roku 2010

Lze najít starý videozáznam, který zachycuje opravu silnice v pražských Řepích. Pracovník opraví díru během 3 minut, k utlačení studené směsi použije lopatu a zasypanou díru pak přejede autem, a to i na rušné silnici, kde dokonce couvá. V Česku jsou některé silnici opravdu k pláči. Jiné úseky, které měří pár kilometrů se opravují i klidně rok. 

Trysková oprava

Silnice je možné opravovat několika způsoby. V Česku nejčastěji používanou metodou je tzv. trysková oprava, která je rychlá a levná, ale její výdrž je velmi krátká. Díra v silnici se zalije za studena asfaltovou emulzí, zasype štěrkodrtí a udusá. Taková oprava údajně nevydrží ani rok, protože jakmile přes ní přejedete autem, cítíte jak se štěrk uvolňuje. Často se stává, že firmy opravu provedou nedbale, díru pořádně nevysuší ani nevyčistí, což ještě zkracuje životnost opravy

Zimní údržba

Co taková zimní údržba silnic? Zajímavostí je, že v Rakousku se testovala ekologičtější varianta posypu, melasa. Nakonec však i tam zůstali u klasické soli a inertních materiálů. Ukazuje se tak, že technologie může pomoci, ale základem je dostatek financí, kvalitní plánování a dlouhodobá strategie, a právě v tom nás Alpské země zatím výrazně předbíhají. Stačí se podívat na zimní údržbu u nás. Často slýcháme, že silničáři zase zaspali nebo je sněhová nadílka překvapila

Reklama
Reklama