NOSTALGIE: Kdo zažil 90. léta miloval tuhle žlutou dodávku a nezaměnitelná znělka nám dodnes zní v uších

NOSTALGIE: Kdo zažil 90. léta miloval tuhle žlutou dodávku a nezaměnitelná znělka nám dodnes zní v uších

Foto: ŠJů / Wikimedia Commons, CC-BY-SA 3.0

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Pamatujete si na Family Frost? To auto, které milovalo tolik lidí, bylo symbolem radosti a dětství. Vzpomínáte, jak jsme stáli u otevřených dveří auta a nevěděli, co si z nabídky vybrat?

Obsah článku
  1. Family Frost
  2. Jiný styl nakupování
  3. Prodej
  4. Supermarkety a online nakupování

Family Frost

Po roce 1989 se český trh otevřel novým zahraničním značkám a mezi nimi si rychle získala popularitu i německá firma Family Frost, a česká pobočka odstartovala na jaře 1993. V době, kdy hypermarkety ještě nebyly běžné, působil žlutý mrazicí vůz jako malý zázrak, závan západní moderny, který přijel až před váš dům. V počátku sice jezdilo jen asi 50 aut, ale zájem byl obrovský a během několika let se flotila rozrostla na stovky vozů, které brázdily města i vesnice po celé republice.

Jiný styl nakupování

Family Frost tak nabídl nejen nové produkty, ale úplně nový styl nakupování, který spojoval pohodlí, výběr a trochu té dětské radosti pokaždé, když se na obzoru ozval známý tón. Kdo zažil 90. léta, si vybaví ikonický vůz žluté barvy od této společnosti, nejčastěji upravený Mercedes s mrazicími boxy a nezaměnitelnou znělkou, která dokázala přehlušit i odpolední klid.

Původně švédská ukolébavka v českém kontextu rozhodně nikoho neukolébala, naopak spustila v dětech lavinu nadšení, žádonění o drobné a běh k silnici. Znělka byla reklama sama o sobě, stačilo pár tónů a lidé vybíhali z domu, z balkonu vyhlíželi auto, které se stalo pojízdným symbolem západního komfortu.

Prodej

Prodej probíhal přímo s dodávky: řidič byl zároveň prodavačem i zvukařem, otevíral mrazák a nabízel dobroty podle katalogu i momentální chuti zákazníků. Family Frost jezdil podle přesného rozpisu, zastavoval na známých místech a vyžadoval jediné, být ve správný čas na správném místě. Kdo zmeškal, měl smůlu.

A tak se ze žlutého auta s hlasitou melodií stál každodenní malý rituál, který spojoval děti i dospělé ve společné touze mražené radosti. Koncem 90. let začala sláva Family Frost pomalu blednout. I když si značka udržela věrné zákazníky, především na venkově a mezi těmi, kdo ocenili pohodlí domácího prodeje, masové nadšení z počátku postupně odeznívalo.

Supermarkety a online nakupování

Firma omezovala počet vozů a přizpůsobovala se nové době, kdy na scénu nastupovaly supermarkety a později i online nákupy, zlomový byl rok 2010, když žlutá auta doslova umlkla, z obchodní strategie zmizela ikonická znělka. Místo spontánního objíždění sídlišť a vesnic přišel Family Frost na systém předem objednaných závozů.

Řidiči už nezvali zákazníky hudbou, ale zazvonili přímo u dveří těch, kteří si dopředu objednali přes internet nebo telefon. Tím se Family Frost přiblížil modelu dnešních rozvážkových služeb. Pro mnohé, ale tato změna znamenala konec jedné éry, legendární vůz už neprojížděl ulicemi, nedával o sobě vědět fanfárou a z veřejného prostoru téměř zmizel. Zůstaly jen vzpomínky na dětství. 

Reklama
Zdroj článku:
Reklama