Další rána pro seniory. Nákupy v obchodech budou ještě náročnější

Další rána pro seniory. Nákupy v obchodech budou ještě náročnější

Foto: stockasso / depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Senioři v digitální době čelí novým výzvám, které jim mohou komplikovat běžné činnost, jako je třeba nakupování. Pro mnoho starších lidí představuje digitalizace služeb stres a ztrátu soběstačnosti.

Obsah článku
  1. Senioři a moderní nakupování 
  2. Slevy pouze v aplikaci
  3. Konec papírových letáků
  4. Online nákupy a riziko podvodů 

Senioři a moderní nakupování 

Obchodní řetězce chtějí být moderní a orientují se často na digitálně gramotné zákazníky - zavádějí mobilní aplikace, ruší papírové letáky a automatizují pokladny. Takové novinky však pro seniory, kteří nejsou s chytrými telefony příliš zdatní a nejsou zvyklí pracovat s moderními technologiemi, představují spíše problém, než přínos. 

Z natolik běžné a banální činnosti se tak stává složitý proces plný nejasností. Situaci ještě komplikuje zhoršující fyzický stav některých důchodců, což znemožňuje stát v dlouhých frontách, tlačit těžké košíky nebo dostat se hůře přístupných prodejen. 

Slevy pouze v aplikaci

Obchodní řetězce stále častěji využívají mobilní aplikace, skrze které komunikují se zákazníky. Aplikace přináší výhody jako personalizované nabídky, okamžitý přístup ke slevovým nabídkám nebo pohodlné ukládání účtenek. Pro výraznou část seniorů však využívání mobilní aplikace představuje problém. 

Podle údajů Českého statistického úřadu má více než třetina seniorů pouze omezený nebo žádný přístup k chytrému telefonu. Ještě větší část starších lidí neumí s aplikacemi efektivně pracovat. Přesto obchodní řetězce stále častěji informují o slevových akcích právě v mobilní aplikaci. 

Například supermarket Lidl umožňuje zákazníkům získat slevy výhradně přes mobilní aplikaci. Zákazník, který si aplikaci nenainstaloval a nepoužívá QR kód zaplatí značně více. Vzniká tak nerovnost a technologicky méně zdatní zákazníci, což jsou zejména senioři, jsou znevýhodněni. 

Konec papírových letáků

Papírové letáky jsou pro mnoho seniorů hlavním zdrojem informací o zlevněném zboží. Jejich rušení, byť ze vznešených ekologických i ekonomických důvodů, je však pro důchodce zásadní komplikace. 

Obchodní řetězce, které vydávání tištěných letáků omezují (například Tesco nebo Albert), se tak snaží zákazníky motivovat k používání mobilních aplikací. Přechod na elektronické letáky dostupné pouze v aplikaci nebo na webu však vytváří bariéru pro seniory a další lidi, kteří neumí s digitálními technologiemi zacházet.  

Online nákupy a riziko podvodů 

Digitální technologie mnohé zjednodušují, ale mohou také představovat určitá rizika. Někteří digitálně zdatnější senioři si osvojili nakupování online. Starší lidé však bývají nejčastějším terčem kybernetických útoků. Podvodníci používají falešné e-maily napodobující známé značky k vylákání platebních údajů. Někdy používají i falešné slevové akce, které jsou pro seniory natolik oblíbené. 

Pro některé seniory je také složitější orientovat se v internetových recenzích, aby mohli rozeznat důvěryhodný obchod od podvodného. V Česku se totiž množí podvodné e-shopy zaměřené na důchodce, kterým nabízí „zázračné“ léky apod. 

Reklama
Zdroje článku:
Reklama