Před více než 50 lety v Polsku představili první elektromobil. Vyrábí se dodnes

Před více než 50 lety v Polsku představili první elektromobil. Vyrábí se dodnes

Foto: HuBar / Creative commons, CC-BY-SA

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

První městský elektromobil vyrobený v leteckém závodě WSK ve městě Mielec v sousedním Polsku se dočkal světového úspěchu. Výrobní linku opustil před více než 50 lety a odstartoval éru polské automobilové značky Melex.

Polsko-americký sen

Koncept vozů Melex se poprvé objevil v roce 1970, kdy polský inženýr Stan Siedlecki, který tou dobou pracoval ve Spojených státech pro společnost Continental Moss-Gordon, dostal myšlenku realizovat svůj vlastní, po všech stránkách ambiciózní, projekt. Vše začalo poměrně nevinně – Siedlecki dostal totiž za úkol sestavit elektromotor pro pohon zařízení umístěného v zámořské továrně na zpracování bavlny. Z důvodu dlouhých čekacích lhůt na dodání zboží se však nemohl spoléhat na externí výrobce, a rozhodl se tak jednat na vlastní pěst. Podařilo se mu vyjednat dohodu s polskou společností Celma sídlící v Těšíně. Siedlecki díky svým zkušenostem jednoduše zadal objednávku, získal motory, obchod uzavřel a vrátil se z Polska do USA. Teprve pak se ale začaly dít věci.

Inspirace jako blesk z čistého nebe

Po příjezdu zpět do USA ho náhodná jízda v malém vozítku, které sloužilo k přepravě zaměstnanců po tovární hale, přivedla na myšlenku. Siedleckému došlo, že levný elektromotor Celma by se dal použít i k pohonu těchto malých vozítek, a vzájemná spolupráce by tak mohla vyústit v poměrně profitující byznys. Společnost Celma byla možností vstoupit na americký trh pochopitelně nadšena. Zbývalo tedy už jen jediné – zajistit výrobce karoserie.

Siedleckému posloužila rodinná továrna

Siedlecki se pro realizaci svého plánu rozhodl využít podnik ve svém rodném městě Mielec v Polsku, který navíc patřil do jeho rodinného dědictví. Původní továrnu v Mielci postavil jeho nevlastní otec Adam Krysiewicz. Vyzbrojen svým nápadem a odhodláním uskutečnit podnik začal Siedlecki oslovovat potenciální investory. Ještě v roce 1970 se mu podařilo zajistit si smlouvu na prvních 25 000 vozítek, které měl dodat do čtyř let. Zahájení výroby tedy nic nebránilo.

Název značky si napsal na kapesník

Na název automobilky Melex přišel Siedlecki během prohlídky prostor rodinného podniku. Do té doby byly vozy v obchodních dokumentech označovány obecně jako golfové vozíky. Během prohlídky továrny se manažer továrny zeptal skupiny, jak se bude vozík jmenovat. Siedlecki vzal ubrousek a napsal slovo „MELEX“, tedy poangličtěný přepis slova Mielec. Vytvořil také jednoduchou kresbu loga, které chtěl pro značku použít. A tak vznikl název i hlavní logo společnosti Melex.

Od desítek k tisícům

V prosinci 1970 společnost Melex vyvezla do USA 10 vozíků. V roce 1971 se vývoz do USA výrazně zvýšil, takže se v USA prodalo 1 000 vozíků. V roce 1972 poptávka opět výrazně vzrostla. Tentokrát se prodalo 3 000 vozíků. Poptávka rostla i nadále rychlým tempem. V polovině sedmdesátých let se vozík Melex prosadil na americkém trhu a stal se vážným konkurentem na tamním trhu s elektromobily.

Všestranné vozítko

Ačkoliv první modely Melex našly své využití jako golfová vozítka, dnes již automobilka vyrábí celou řadu dalších variant. Některé vozy tak slouží jako transport pro turisty, jiné zase jako údržbářské vozy. Do jisté míry tak tato polská značka naplnila – a v mnoha ohledech také předčila – své cíle, které jí její zakladatel Stan Siedlecki před více než 50 lety vytyčil.

Reklama
Reklama