Nejvyšší národy světa: Proč právě Holanďané? Češky čtvrté na světě!

Nejvyšší národy světa: Proč právě Holanďané? Češky čtvrté na světě!

Foto: Altrendo Images / Shutterstock

Aktualizováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Evropané obecně dominují tabulkám nejvyšších národů na světě. Prvenství mezi muži drží Nizozemci, následují je Belgičané, Estonci, Lotyši a Dánové. První pětku výšky žen zaujímají Lotyšky, Holanďanky, Estonky a Srbsky. Čtvrté nejvyšší ženy na světě jsou Češky! Shrňme si výsledky demografických výzkumů a studií.

Zhruba před 100 lety byly české ženy s průměrnou výškou 153 cm na 69. místě, dnes měří přes 168 cm. Čeští muži se umístili na 10. místě a poskočili tak o 14 cm od měření v roce 1914.

Největší skokani

Vůbec nejvíce ale vzrostla průměrná výška Íránců a žen z Jižní Koreje, a to o 16 a 20 cm. Podobný trend autoři průzkumu sledovali zejména ve východní Asii, například i v Japonsku a Číně.

Nejmenší z nejmenších

Nejmenší ženy se rodí v Guatemale - průměrně dorůstají do výšky 150 cm. I to je však více než před sto lety, kdy zde 18letá dívka měřila sotva 140 cm. Nejmenší muži se rodí ve Východním Timoru v jihovýchodní Asii, mají sotva 150 cm.

Co pomáhá Holanďanům růst?

Průměrná Holanďanka měří 171 cm, průměrný Holanďan dokonce 184 cm. Menší příslušníky tohoto národa najdete již pouze ve starší generaci. Vědci se dlouhodobě pokoušeli přijít na to, proč právě Nizozemci:

1. Přirozený výběr a genetika

Výška postavy je obecně dědičnou záležitostí. Vyšší rodiče mají tendenci mít o něco vyšší děti než menší rodiče. Z výzkumu statistických údajů vyplývá, že sexuálně Nizozemci výrazně preferují vyšší partnery. Velmi zjednodušeně: vyšší muži měli v posledních 100 letech více dětí než ti středně velcí a malí. To stejné platí o ženách. Přímá úměra mezi výškou rodičů a počtem potomků prostě funguje.

2. Vyšší plodnost velikánů

Pro pochopení souvislosti mezi přirozeným výběrem a postavou vědci posoudili různé údaje (o rodinné situaci, počtu dětí, věku při narození prvorozence) týkající se téměř 95 tisíc lidí, žijících na severu Nizozemska v letech 1935 až 1967. Ukázalo se, že během těchto tří dekád nejvíce dětí měli dlouháni a průměrně vysoké ženy. Nejplodnější muži vyčnívali o sedm centimetrů nad průměr, zatímco menší muži, kterým do průměru chybělo 14 centimetrů, měli potomků méně.

Reklama

3. Vliv prostředí

Vliv prostředí může být hodně významný, což dobře ukázal případ potomků japonských emigrantů na Havaj. Na tichomořském ostrově japonské děti vyrostly mnohem víc než rodiče, pravděpodobně kvůli vyšší konzumaci mléka a masa.

K výškové převaze Nizozemců přispěly i příznivé životní podmínky jako jsou relativně čisté životní prostředí, vysoká životní úroveň, nutričně vyvážená strava, kvalitní zdravotní péče, vzdělanost a pohodový životní styl.

4. Kvalitní strava

Nizozemská národní kuchyně se skládá hlavně z mléčných výrobků, brambor, mořských plodů a masa. Mnoho domácností podává po celý rok čerstvou zeleninu ke kuřecímu nebo hovězímu masu. Snídají jogurt s müsli nebo 1 až 2 plátky chleba se sýrem a šunkou. Mléko je stále oblíbeným nápojem k snídani i obědu až do dospělosti.  Neodmyslitelnou pochoutkou jsou frijtes – široké smažené bramborové hranolky, které Holanďané rádi jedí téměř kdykoli během dne.

Krávy recyklátorky = zdravé mléko a sýry

„Naše krávy sežerou zbytky biomasy z města a recyklují je na čerstvé a zdravé mléko," vysvětlil partner projektu plovoucích farem neboli pastvin na vorech houpajících se na moři. Jejich krávy jsou také nevědomými recyklátory: jejich strava se skládá z posečené trávy z parků a golfových hřišť a oloupaných šlupek z brambor z rotterdamské hranolkové produkce.

Růst se zastavil?

Podle pediatrické studie na dětech a mladistvých do 21 let na serveru Nature zřejmě nejvyšší populace na světě přestala po 150 letech růst. Nizozemci pravděpodobně dosáhli optimální výšky. Alternativně se mohly faktory prostředí podporující růst v posledním desetiletí stabilizovat, což bránilo populaci v dosažení plného růstového potenciálu.

Reklama
Reklama