Svatba kmene Hopi: Nevěstě a ženichovi namydlí a spletou vlasy dohromady jako symbol posvátného svazku

Svatba kmene Hopi: Nevěstě a ženichovi namydlí a spletou vlasy dohromady jako symbol posvátného svazku

Foto: Public domain (neznámý autor), Wikimedia commons

Publikováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Každá kultura má jedinečné svatební obřady a tradice. Konkrétně oblast jihovýchodního Utahu je domovem mnoha jedinečných zvyklostí. William Sohveymah, příslušník kmene Hopi, se nedávno podělil o pohled na manželské a svatební zvyky svého lidu.

„Součástí svatby je všechno, od prvních dohod ženicha a nevěsty až po přípravy, obřady a rituály," řekl Sohveymah. V kultuře Hopiů mohou svatební přípravy trvat měsíce, dokonce i roky, řekl serveru The Times Independent pro oblast Moab a jihovýchodního Utahu. 

Speciální svatební oblečení

Jedním z mnoha časově náročných kroků je vytvoření svatebního roucha nevěsty, které tkají muži ze strany ženicha – strýcové, otec, bratři a další mužští členové rodiny, řekl Sohveymah. „Svatební roucho je bílé, což představuje čistotu, dobrotu a nevinnost stvořitele, protože manželství je posvátné,“ řekl.

Šerpa jako žebřík

Muži také tkají svatební šerpu, která je vnímána jako žebřík do jiného života a umožňuje nevěstě se nakonec vrátit do duchovního světa. „Této ženské svatební šerpě se říká ‚hah-how-pih‘, což znamená ‚žebřík, který ti pomůže dolů‘,“ řekl.

Náročná a nákladná akce

Protože přípravy jsou časově náročné, rodiny nevěsty a ženicha musí často přinášet osobní oběti, řekl Sohveymah. „Být oddán po hopijsku je velmi nákladné. Když se koná svatba, zapojí se do ní celá vesnice, a pokud jsou ženich a nevěsta z různých vesnic, zapojí se do procesu obě vesnice.“ Vedle tkaní šerp a rouch dokončí rodina ženicha většinu svatebních příprav ještě před svatebním obřadem. Po svatbě se rodina nevěsty připravuje na dokončení tzv. obřadů odplaty.

Reklama

Vlasy umýt a zaplést

Svatební obřad v kultuře Hopi zahrnuje mytí a zaplétání vlasů. Nejprve se vlasy nevěsty a ženicha myjí zvlášť a později společně. Když mají vlasy čisté, nechají si je manželé společně zaplést do copu, který je doslova spojí. I v případě, že má ženich krátké vlasy, zapletení se stejně provede, i když s obtížemi, uvedl Sohveymah. „Mytí a zaplétání vlasů představuje pomazání a zapečetění na všechny časy, na věčnost,“ řekl s tím, že tyto činnosti vždy provádějí matky nevěsty a ženicha.

Čistič z juky a namydlené spojení

Z jiného zdroje popisuje Martin Rychlík svatební mycí obřad takto: Během pueblanské svatby „příbuzní nevěsty a ženich umyli před obřadem vlasy novým zeťům či snachám. Hopiové znali přípravu čistících roztoků na vlasy, jež vyráběli z kořenů juky. Bylo zvykem, že nevěsta a ženich si stoupli vedle sebe propojeni namydlenými vlasy, symbolem jejich svazku“. Po svatbě manželky nosily smotek či cop, zatímco ty svobodné, jež měly věk na vdavky, si po stranách vytvářely ony dva „rozmáčknuté kvítky“ (psali jsme v našem článku Rozmačkaný květ aneb Nejzvláštnější a super pracný účes panen indiánského kmene Hopi).

Manželská láska je posvátná

Navzdory kulturním rozdílům je láska mezi mužem a ženou, kteří se berou, společným pojítkem všech manželství, řekl Sohveymah. „Obřady jsou vždy vedeny s ohledem na posvátnost svazku,“ řekl deníku The Times Independent.

Reklama
Reklama