V Česku máme unikát, o kterém málokdo ví. Měří úctyhodných 87 metrů a jízda trvá celou věčnost

V Česku máme unikát, o kterém málokdo ví. Měří úctyhodných 87 metrů a jízda trvá celou věčnost

Foto: dspguy / Depositphotos

Publikováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Česká republika má mnoho cenných památek jak historických, tak technických. Tento unikát pomáhá každodenně dopravit občany k metru a z metra v hlavním městě České republice.

Obsah článku
  1. Eskalátor v metru
  2. Na které lince a ve které stanici se nachází?
  3. Interiér stanice
  4. Umělecký světelný objekt už ve stanici neuvidíte
  5. Pád totalitního režimu
  6. Druhý nejdelší eskalátor
  7. Co bylo dříve, metro nebo eskalátory?
  8. Náměstí Míru
  9. Vzhled náměstí Míru
  10. Metro jako skvělý dopravní prostředek

Eskalátor v metru

Tou technickou vymožeností máme na mysli eskalátor, respektive nejdelší eskalátor nejen v Praze, ale i v celé Evropské unii. Měří 87 metrů a cesta dolů trvá dvě minuty a dvacet sekund, schválně si to někdy stopněte.

Na které lince a ve které stanici se nachází?

Tento unikát v Evropském měřítku se nachází na lince metra A, konkrétně vede do stanice Náměstí Míru. Tato stanice je v hloubce 53 metrů pod zemí. Za návrh stanice jsou zodpovědní architekti z Vojenského projektového ústavu, Miloš Kuthana a Ladislav Dufek. Pro veřejnost byla tato stanice slavnostně otevřena v roce 1978. Linka A původně končila právě ve stanici Náměstí Míru, než byla prodloužená do stanice Depo Hostivař.

Interiér stanice

Původně architekti zvolili jako obklad typické eloxované hliníkové výlisky v odstínech champagne a odstínech modré. Vestavěné původní osvětlení bylo při rekonstrukcích v devadesátých letech odstraněno.

Umělecký světelný objekt už ve stanici neuvidíte

Umělecký světelný objekt Václava Cíglera už bohužel neuvidíte. Jednalo se o nadčasovou estetiku a biometrickou funkci, při které měnil intenzitu osvětlení podle počtu cestujících. Tento objekt patřil k nejvýznamnějším uměleckým objektům linky.

Pád totalitního režimu

Po pádu totalitního režimu se prostory stanic a vestibuly metra začaly proměňovat. Komerční účely byly preferovány. Docházelo k mnoha rekonstrukcím, a právě i k odstranění uměleckého objektu Václava Cíglera. Nyní si tuto technickou vychytávku můžete prohlédnout jen na fotografiích.

Druhý nejdelší eskalátor

Druhý nejdelší eskalátor se nachází ve stanici Hradčanská, které je dlouhé 76,2 metrů a svezete se na něm dvě minuty a tři sekundy.

Co bylo dříve, metro nebo eskalátory?

Je to s podivem, ale eskalátory byly v provozu dříve než samotné metro. Jedná se ovšem o eskalátory, pohyblivé dřevěné schody na trase bývalé lanové dráhy na Letnou. Lidé je mohli vyzkoušet již mezi lety 1926 a 1935. Moderní pojetí eskalátorů měli obyvatelé Prahy možnost otestovat v obchodním domě Bílá labuť v roce 1939.

Náměstí Míru

Když vyjedete po nejdelším eskalátoru na povrch, ocitnete se na náměstí Míru, které vás svou krásou a důstojností překvapí. Kousek odtud dojdete pěšky na stanici I.P.Pavlova, na které můžete nasednout na několik linek tramvaje nebo můžete zase do podzemí, tentokrát na linku C. Z náměstí Míru se bez problémů dostanete k architektonickým skvostům jako jsou Národní muzeum, Státní opera, Václavské náměstí nebo Hlavní nádraží.

Vzhled náměstí Míru

Na náměstí Míru je rozhodně co obdivovat. Dominantou je nádherný kostel svaté Ludmily v novogotickém stylu. Před kostelem si můžete odpočinout na lavičkách. Pěkně upravený park se využívá na pořádání vánočních a velikonočních trhů. Také přilehlé domy stojí rozhodně za povšimnutí. Nachází se zde nádherné slavné Vinohradské divadlo, kam můžete zavítat za kulturou, dále Národní dům na Vinohradech, kde se mimo jiné kulturní akce pořádají taneční kurzy a také administrativní budovy úřadů městské části. Nechybí zde ani sochařské umění v podobě bronzové sochy Jiřího Kryšůfka s názvem „Alegorie Míru“.

Metro jako skvělý dopravní prostředek

Metro je v Praze velmi oblíbeným dopravním prostředkem pro svou rychlost a spolehlivost. Jelikož se jedná o dopravu v podzemí, nehrozí žádné kolony nebo dopravní zácpy a vlakové soupravy metra mají mezi sebou velmi krátké časové intervaly. Proto se vůbec nic neděje, když vám metro ujede před nosem. V provozu je denně od pěti hodin ráno do půlnoci.

Reklama
Zdroje článku:
Reklama