Rozčilení zákazníci se ozývají: Supermarkety manipulují s cenami a tohle nám neříkají
Supermarkety fungují jako promyšlené stroje na utrácení peněz. Využívají celou síť psychologických triků, díky kterým zákazník utratí více, než kolik plánoval. Podívejte se na skryté mechanismy, které na vás působí během každého nákupu.
Psychologie za nákupním chováním
Obchodní řetězce využívají celé řady strategií, psychologických triků a obchodních taktik, které mají jediný cíl - přimět zákazníka utratit co nejvíce peněz. Prostředí moderních supermarketů je pečlivě navrženo. Každá police, světlo, vůně, hudba, cenovka - vše je umístěno s jasným záměrem. Nic není náhodné. Do hry vstupují i cenové triky, klamavé slevy a sofistikované digitální nástroje. Všechna zákazníkova rozhodnutí jsou předvídaná.
Manipulace s cenami
Zdánlivě výhodné ceny jsou nejlepším způsobem, jak zákazníka přimět k nákupu. Často se však jedná o pouhou iluzi. Obchody mnohdy pouze dočasně navýší původní cenu, aby ji následně zpět snížili na úroveň běžné ceny a pouze ji vydávali za slevu.
Některé supermarkety používají elektronické cenovky, které umožňují měnit ceny v reálném čase. Obchod tak může velmi jednoduše mazat historii vývoje ceny, aby zákazník nevěděl, jaká byla cena včera nebo třeba přede týdnem. Díky tomu mohou uvádět „novou slevu“, přitom cena je vyšší než ta předchozí z minulého týdne. Více o cenových manipulacích se dočtete v tomto článku.
Psychologie a rozvržení prostoru
Interiéry supermarketů jsou navrženy tak, aby ve vás vzbuzovaly touhu co nejvíc utrácet. Obchody využívají například Gruenova efektu - tedy rozvržení, ve kterém se lidé snadno ztratí. Supermarkety záměrně vytváří spletité uspořádání uliček, aby zákazník musel projít kolem co největšího množství zboží.
Důležité je také umístění zboží v regále, například zboží s vyšší marží je umístěno v úrovni očí dospělého člověka. Sladkosti a hračky jsou zas přizpůsobeny výšce dítěte. Za prémiová místa v regálech si výrobci často platí.
Ani velikost nákupního košíku samozřejmě není náhodná. Od 80. let se více než zdvojnásobily. Studie jasně ukazují, že čím větší košík, tím více zákazník nakoupí - nákup se v průměru zvětší o 40 %. Zákazník má totiž podvědomou potřebu zaplnit prázdný prostor, a tak nakoupí i věci, které nepotřebuje.
Důležitá je také hudba, osvětlení a vůně. Pomalejší hudba snižuje tempo a zákazník stráví v obchodě více času. Vůně čerstvého pečiva (obvykle z difuzérů) zvyšuje chuť k nákupu. Teplé osvětlení zas dělá ovoce a zeleninu atraktivnějšími. Proto v obchodech nenajdete žádná okna.
Rovněž se v obchodech nikdy nenachází hodiny. Zákazník díky tomu ztratí pojem o čase a stráví v obchodu více času, což vede k většímu nákupu. Stejnou strategii používají i kasina - naruší vnímání času a hráč prohraje více peněz.