Zmizela v podzemí a 18 let o ní nikdo nemluvil. Češi mají na tragédie krátkou paměť
Pod ulicemi Brna se nachází rozsáhlá síť starých podzemních chodeb a sklepů, o které mnoho lidí neví. V roce 1976 zde došlo k tragické nehodě, která otřásla celým městem a zůstala zahalena tajemstvím.
Podzemní chodby
Pod ulicemi Brna se prý nachází hustá síť podzemních chodeb, sklepů a průchodů. Nejvíce jich je údajně v oblastech Špalíček, Zelný trh, Mečová ulice a Staré Brno. O tragédii na Pekařské ulici v Brně v roce 1970 se tehdy moc nemluvilo, přesto zmizení 55 leté ženy v podzemí vyvolalo pozornost po celé republice.
Propad vozovky
Marie Bartošová společně s přítelkyní Boženou Rusiňákovou prodávaly květiny u Fakultní nemocnice u svaté Anny. Jednou stály na tramvajové zastávce před nemocnicí, když se část ostrůvku a přilehlé silnice propadla do podzemí a spadl tam, dvaapadesátiletý muž jménem Miroslav. Marie se mu snažila pomoci, ale i ona se propadla do kalné vody stoky a zmizela. Muže vyprostili hasiči, kteří uzavřeli v okolí vodu, elektřinu i plyn, a tramvaje jely sníženou rychlostí.
Co se vlastně stalo
Vyšetřování ukázalo, že prasklo staré vodovodní potrubí z roku 1872, voda poškodila kanalizaci a prorazila do neznámých sklepů. Voda odnesla přes 300 metrů krychlových zeminy a vytvořila dutinu, která se zřítila. Pátrání po nezvěstné ženě bylo obtížné, tělo se nenašlo. Po 10 letech byla prohlášena za mrtvou a spisy skartovány. Manžel žádal o náhradu a památník, ale byla mu odmítnuta.
Nález po 18 letech
Po 18 letech v roce 1992 našli dělníci při odstraňování skládky lidské pozůstatky. Policie musela znovu shánět dokumentaci a svědky, až v roce 1994 identifikovala tělo podle části kalhot. Případ byl uzavřen přesně 18 let po tragédii.
Po roce 1989 město Brno instalovalo pamětní desku na památku Marie Bartošové s nápisem vyjadřujícím účast nad touto tragickou nehodou, která se stala kvůli lidské lhostejnosti. Hospodářská správa po nehodě potrubí odstavila. Kanalizace z této části města patří k nejstarším a je stále v relativně dobrém stavu, ale jiné stoky jsou v horším stavu. Z 850 km stok je přes osminu havarijních a další potřebují opravu.