Pozor. Každý klik mění svět. Digitální stopa už dávno není jen vaše
Představa, že to, po čem surfujeme po internetu formuje směřování celého lidstva? Zdánlivě nesmyslná teorie začíná znepokojovat. Protože to tak skutečně je. Naše digitální stopa ovlivňuje svět, možná tedy i směrování lidstva jako takového.
Ve skutečnosti vůbec netušíme, kolik informací o nás online svět zaznamená každý den.
Od toho, v kolik vstáváme, kdy jsme online, až po naše nákupy. Vyhledávače prozradí naše zájmy, problémy, které řešíme. Umělá inteligence nám vnikla do životů často už i jako náhražka psychoterapeuta. Náš počítač o nás ví všechno.
Ovlivňujeme, co bude in
Personalizované reklamy už známe. Formuje se tak náš svět toho, co nás zajímá, jaká je naše sociální, nákupní i názorová bublina. Jenže tu je ještě jedna věc.
Co je in, rychle se šíří. Bohužel
Ovlivňuje to nejen nákupy, ale i témata diskuzí, naladění a náladu lidí. Algoritmy sociálních sítí, ale i vyhledávačů, jsou nemilosrdně agresivní. Tahají na emoce, často negativní. Negativní zprávy, strach. To, nač pak ve smyčce úzkosti nejvíc klikáme.

Potrava pro technologické giganty a kyberzločince
Oba obory jsou na sledování chování uživatelů internetu závislé. Každá stránka, kterou otevřeme, je studnicí informací k nejrůznějším dále využitelným analýzám. Používají se k vývoji technologií, ale jsou živnou půdou pro kyberzločin, jehož následky si dnes ještě neumíme ani představit.
Mnohé drobnosti nám dnes nedochází, nebo nad nimi mávneme rukou.
- Podle informací z mobilu, vaší polohy, se dá snadno zjistit, kdy chodíte do práce. A tedy, kdy je váš byt prázdný.
- Hackeři tato citlivá data používají k phishingovým útokům, znají, kam chodíte. Snadno pak vytvoří falešný email s věrohodnou zprávou s výzvou k zadání citlivých hesel.
- SIM swapping je novinkou. Vaše mobilní aktivita pomůže hackerovi přesvědčit operátora, aby mu vydal novou SIM kartu na vaše jméno. Pak bude mít přístup i k dvoufázovému ověření vašeho bankingu nebo emailům.
S kým jsem byla loni na kafi? Je vám to příjemné?
Znáte ty připomínky od sociálních sítí, ale i svého vlastního cloudu v telefonu: „Před rokem jste byli tam a tam… a možná to ví i s kým, pokud jste tuto informaci také dodali.“
Cloudové uložiště je sdílené. Tím pádem zranitelné. Ovšem také poskytuje online informace o našich fotkách, zájmech...
Trendy určujeme my, ne vždy jsou dobré
Nákupní trendy a móda jsou nejmenší problém. Algoritmy umí odhadnout i budoucí chování populace a přizpůsobit tomu cokoliv. Včetně politické situace. A zpětně. Média mohou manipulovat s názory obyvatel, podsouvat informace.
V době, kdy je mozek většiny lidí natolik přetížen, že kritické myšlení ustupuje, je to vážný problém.
Lidé se vyhýbají kritickému myšlení, není na něj čas
Raději přijmeme neověřený rázný argument, než bychom se pídili po vlastní pravdě. Na to není čas ani energie. Takže určujeme nejen trendy pozitivní, ale i ty negativní, například nenávistné.
Data jsou v dnešní době nejcennější komoditou. Data tvoří svět.