Když do vyhledávače Google zadáte toto číslo, stane se něco neuvěřitelného. Vyzkoušejte to
Internet využívá celou řadu různých kódovaných či symbolických pojmů, které mohou svým významem překvapit. Je jím i číslo 241543903.
Fenomén internetového memu, tedy obrázku se specifickým poselstvím, který se stane virálním, je velmi populární zejména v posledních letech. Jedná se v podstatě o moderní komunikační symboliku, která odkazuje jednak na kulturní a popkulturní aspekty moderní společnosti, jednak na realitu doby. Prostor internetu vytváří příležitosti pro různé zajímavé komunikační nástroje a řada z nich vzniká spontánně a jejich význam není možné zcela jasně určit. Jednou z takových zvláštností je i kódovaný mem, který je známý pod číslem 241543903.
Mem 241543903 ve vyhledávači Google
Číslo 241543903 je spojené s memem označovaným jako „hlava v mrazáku“. Pokud zadáte toto číslo do políčka vyhledávání Google, aktuálně vyhledávač vrátí celou řadu fotografií, na kterých mají různí lidé hlavu v otevřeném mrazáku, a nemusí se jednat pouze o jednoho člověka. Fotografie nemají vždy stejnou strukturu – někdy se lidé dívají do objektivu nebo jim není vidět do tváře, případně mem parodují. Vznik tohoto memu nebyl spontánní, ale jeho záměrem bylo vytvořit fenomén internetových vyhledávačů.
Původ internetového fenoménu
Autorem prvního memu s tímto označením byl David Horovitz, umělec z New Yorku, který se věnuje mimo jiné i tomuto druhu interaktivního umění. Svůj mem označil tímto specifickým číslem, které je kombinací typového čísla mrazáku a čárových kódů dvou položek, které se v něm ve chvíli, kdy fotografii pořídil, nacházely – pytlíku s eidamem a balení nudlí. Fotografii nasdílel prostřednictvím svého účtu na sociálních sítích společně s instrukcemi, jak se k němu mohou připojit další lidé v dubnu roku 2009. Horovitz ke sdílení fotografie použil sociální síť Tumblr, ve stejný den se na jiném účtu na síti Flickr objevil podobný obrázek. K oběma se od té doby připojily stovky dalších, pro které Horovitz vytvořil dedikovanou webovou stránku nazvanou podle kódovaného označení memu.
Další projekty umělce Davida Horovitze a pokračování fenoménu
Davit Horovitz se DIY internetovými projekty zabývá již více než deset let a přichází s různými nápady, jejichž cílem je poukázat na to, jakou moc může mít sdílení a účast na internetových fenoménech. Některé z nich popsal také v knize, kterou vydal koncem roku 2010. Věnuje se však i jiným klasičtějším projektům konceptuálního umění. Samotný fenomén tohoto memu je stále živý a připojují se k němu další a další lidé. Původní sociální sítě, na kterých se objevil, nejsou jediným místem, kde se s ním můžeme setkat – postupně se rozšířil i na všechny ostatní globální sítě včetně Facebooku, MySpace či původního Twitteru a dnes jeho variantu najdeme také na TikToku. Lidé sdílející fotografie se nacházejí ve všech koutech světa a autorovi se skutečně podařilo spustit fenomén globálních rozměrů.