Měla být zpěvačkou, ale stala se první českou ženou pilotkou. Boženu Laglerovou neodradilo nic, ani vážná nehoda

Měla být zpěvačkou, ale stala se první českou ženou pilotkou. Boženu Laglerovou neodradilo nic, ani vážná nehoda

Foto: Public domain (neznámý autor), Wikimedia commons

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Dokázala se dostat mezi mužskou leteckou elitu. Přitom byla Božena Laglerová nejenom zkušenou pilotkou, ale také ženou, kterou krutě zkoušel osud po celý její letecký život.

Bezhlavě si šla za svými leteckými sny

Boženou Laglerovou, která se narodila v prosinci roku 1886, lze považovat za člověka, který si i přes všechny překážky jde za svými sny. Původně se měla stát zpěvačkou, srdce ji ale táhlo do mraků. A tak se i přes zdravotní komplikace dokázala stát vůbec první ženou na našem území, která usedla do kokpitu letadla.

Svou původní kariéru začala jako zpěvačka. Nejenže úspěšně vystudovala Pražskou konzervatoř, ale po škole se také stala sólistkou Vinohradského divadla. Jejím pěveckým výkonům ale stále něco chybělo. A tak se rozhodla vydat na studia do Paříže. V této době jí ale osud uštědřil další nemilosrdnou ránu. Nestačilo, že Božena přišla v pěti letech o otce, v pouhých dvaceti čtyřech letech se musela vzdát své pěvecké kariéry. Důvodem bylo onemocnění hlasivek, které jí dalo doživotní pěveckou stopku.

Sochařství ji nezaujalo tolik jako letadla

Božena Laglerová hledala smysl svého života. Vyzkoušela sochařství, ale nešťastná láska jí do cesty přinesla sen grandiózních rozměrů. Toužila stát se vůbec první českou pilotkou na světě. Svět aviatiky ji naprosto učaroval. Nadšeně se pustila do učení létání v pilotní škole v Borku u Berlína. Po několika málo měsících úspěšně složila pilotní zkoušku. Té ale předcházela hrozivá nehoda během tréninků. Několikaměsíční pobyt v nemocnici ale Boženu nezlomil. Vrátila se v plné síle a zkoušky zvládla na výbornou.

První česká pilotka v historii

Božena se tak 27. září roku 1911 stala první českou a třináctou světovou ženou pilotkou. Během zkoušky musela absolvovat dva lety v délce pěti kilometrů s přistáním a jeden let ve výšce nejméně padesát metrů nad kótou startovního pole.

Ještě téhož roku se Božena pustila s plnou vervou do létání. V říjnu vyhrála stříbrný pohár za létání v Hannoveru. Toužila všem představit své dovednosti. A tak se i za nepřízně počasí rozhodla vzlétnout v Kročehlavech u Kladna. Vál silný vítr a pořadatelé jí start vyvraceli, ona ale nepolevila.

Reklama

Nehoda letadla jí překazila plány

Toto rozhodnutí ji stálo zájem pořadatelů i respekt fanoušků. Při přistání se kola zabořila do země a letoun se postavil na nos. Nejenže si tak Božena zkazila pověst zkušené pilotky, na čele jí po úrazu hlavy zůstala doživotní jizva.

Kariéra v Rakousku-Uhersku byla silně pošramocena. A tak Božena neváhá a přijímá nabídku na turné po Latinské Americe. I to ale bylo provázeno smůlou. Představení před diváky bylo velmi úspěšné, ale druhý let musel být zrušen kvůli nalomenému žebru letadla. Božena i její kolega Schüpphaus museli vrátit vstupné, a ocitli se tak bez peněz.

Po smrti černošského chlapce se již k létání nevrátila

Ta největší katastrofa na ně ale čekala na Haiti. V sobotu při silném větru létající Schüpphaus srazil rámem vrtule malého černošského chlapce, který na místě zemřel. Oba z pilotů ze země utekli a přesunuli se do Spojených států. Zde Božena strávila několik let. Ani zde, ani po návratu domů se ale do kokpitu již nikdy nevrátila.

Reklama
Reklama