Let American Airlines 191 se zapsal do historie: Letecká katastrofa s 273 oběťmi se stala nejsmrtelnější na území USA

Let American Airlines 191 se zapsal do historie: Letecká katastrofa s 273 oběťmi se stala nejsmrtelnější na území USA

Foto: Kesu01 / Depositphotos

Publikováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

American Airlines 191 byl pravidelný spoj napříč USA, jeho trasa začínala v Chicagu a končila v Los Angeles. 25. května 1979 se však let tímto spojen změnil v noční můru. A to prakticky okamžitě. Co se stalo a kde bylo pochybení?

271 lidí zahynulo v letadle, dva jiní na zemi

Letadlo, které v této letecké katastrofě figurovalo, bylo teprve sedm let staré. Poháněly ho tři motory. Před letem prošlo kontrolou, která neodhalila žádné nedostatky. Nicméně levý motor neprošel řádnou kontrolou, což se posádce stalo osudným.

Kapitán, kterému bylo 53 let, byl kapitánem již osm let. Byl kvalifikován k pilotování 18 letadel včetně tohoto. Nebyl ale sám, kdo měl četné zkušenosti. Tím samým se mohli pochlubit i první důstojník a palubní inženýr. A přesto všichni v letadle zemřeli. Jak se to stalo, se dozvíte níže. Nyní si povíme něco o lidech, kteří již bohužel nejsou mezi námi. Celkem se tedy v letadle nacházelo 271 lidí. Měla se připojit i herečka Lindsay Wagner, k jejímu nevýslovnému štěstí se jí ale na poslední chvíli udělalo nevolno a nakonec neletěla.

Z 258 pasažérů jich 247 mělo americkou národnost, čtyři byli ze Saúdské Arábie, čtyři z Nizozemí a po jednom cestujícím z Jižní Koreje, Belgie a Rakouska. Mezi cestujícími se nacházel i biomedicínský vynálezce Itzhak Bentov, který se proslavit vynalezením srdečního katétru.

V nedaleké opravně si v klidu pracovali čtyři zaměstnanci, kteří, když přišli do práce, ještě netušili, že jejich životy se navždy změní. Dva měli štěstí a přežili s těžkými popáleninami, dva na místě zemřeli.

Hned po odletu se odpojil motor

Motor číslo jedna, který nebyl správně zkontrolován, a jeho pylon se utrhly hned po startu. Celou situaci nejlépe popisuje supervizor údržby společnosti American Airlines, který byl očitým svědkem již od začátku odletu. Tvrdí, že jakmile se k němu letadlo přiblížilo, spatřil kouř či páru. Toto plynné uskupení vycházelo z křídla, kde se onen motor nacházel. Motor poskakoval, načež letadlo začalo rotovat a motor se následně uvolnil. Přeletěl přes horní část letadla a dál pokračoval svým vlastním směrem. Zprvu to vypadalo, že levituje směrem nahoru. Ještě stihl poškodit horní část křídla. Letadlo poté začalo zničehonic zatáčet doleva. Tímto výpověď končí.

Reklama

31 vteřin před nárazem přestala fungovat černá skříňka. Stalo se tak ve chvíli odpojení motoru. Zvuky, které se ozvaly předtím, však uloženy byly. Jediné, co bylo slyšet, je bouchání a poté výkřik prvního důstojníka, z jehož hlasu bylo patrné, že si již uvědomuje, že katastrofa se blíží.

Ztráta motoru také zapříčinila kolaps několika systémů. Hydraulika po chvilce fungovat opět začala, neboť byla částečně napojena na další hydrauliku, a sice číslo tři (z které začala unikat kapalina, avšak v mezích stále fungovala).

Kapitán mohl obnovit napájení pomocí spínače, této možnosti však z nějakého důvodu nevyužil. Zřejmě v tom hrál významnou roli šok, jelikož po půlminutě a jedné vteřině letadlo, které bylo trochu nad stometrové výšce, vypovědělo službu a začalo se řítit dolů.

V kokpitu, přímo za kapitánovým ramenem, byla vestavěna kamera. Ta zřejmě vysílala průběh nehody z kokpitu cestujícím přímo na obrazovky. Ačkoli to v tu chvíli nikdo neocenil, neboť všichni mohli vidět, jak se letadlo řítí k zemi. Nelze s jistotou říci, zda přenos nebyl přerušen kvůli chybějícímu motoru.

Asi kilometr a půl od konce dráhy letadlo spadlo do pole. Letadlo se rozpadlo, přičemž dva kusy odlétly pryč a zabily dva zaměstnance, o kterých jsme se zmiňovali výše, a další dva těžce zranily.

Největší kusy, které z letadla zbyly, byly motory a ocas letadla.

Výsledky vyšetřování

Podle výpovědi svědků mohli vyšetřovatelé s jistotou určit, že za odpadnutí motoru může špatné upevnění zadního pylonu. Vycházeli z toho, že letadlo nemohlo narazit do cizího tělesa na ranveji ani ve vzduchu. Ani žádná malá součástka z letadla, která by vletěla do motoru, nepřipadala v úvahu. Vyšetřovatelé vycházeli hlavně ze svědeckých výpovědí, jelikož přístrojová deska byla doslova zdemolována a nebylo možné z ní cokoli vyčíst.

Reklama
Zdroje článku:
Reklama