Davové šílenství: Neuvěříte, co paralyzovalo nejznámnější fastfoodový řetězec

Davové šílenství: Neuvěříte, co paralyzovalo nejznámnější fastfoodový řetězec

Foto: kittyfly / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Marketingové kampaně občas přinášejí nečekané reakce veřejnosti, zejména pokud se dotýkají populárních fenoménů. Jeden známý fastfoodový řetězec se o tom před nedávnou dobou přesvědčil na vlastní kůži.

Obsah článku
  1. Japonsko
  2. Pokémoni
  3. Prodej kartiček

Japonsko

Vzpomínáte si na tuto nepromyšlenou akci? Fastfoodový řetězec McDonald's v Japonsku čelil ve druhém srpnovém týdnu nečekanému problému poté, co spusti propagační akci, během které přidával ke každému Happy Mealu sběratelské kartičky s Pokémony. Akce, která měla původně trvat tři dny, od 9. do 11. srpna. Skončila už po několika hodinách kvůli masivnímu zájmu zákazníků, který vedl k nepředvídatelným důsledkům, především k rozsáhlému plýtvání jídlem. Popularita Pokémonů je v Japonsku obrovská a sahá napříč generacemi. Sběratelské kartičky nejsou jen pro zábavu, ale také mají někdy velkou sběratelskou hodnotu. 

Pokémoni

Vzhledem k obrovské popularitě Pokémonů v Japonsku se u restaurací tvořily dlouhé fronty, zákazníci si však pořizovali Happy Meal jen kvůli kartičkám, přičemž samotné jídlo často vůbec nekonzumovali. Před provozovnami se tak hromadily tašky s neotevřeným jídlem a nápoji, což vzbuzovalo mezi Japonci, kteří si tradičně zakládají na čistotě a střídmosti, silnou kritiku. McDonald's Japan následně vydal oficiální prohlášení, kdy oznámil předčasné ukončení kampaně kvůli vyššímu než očekávanému prodeji. Zároveň přiznal, že nezvládl odhadnout rozsah zájmu a selhal v reakci na situaci. Uvedl, že akce, jejímž cílem bylo přinést radost dětem a rodinám se nechtěně obrátila proti tomuto záměru. 

Prodej kartiček

Další rozměr problémů tvořila skutečnost, že kartičky se rychle objevily na internetových platformách, kde byly prodávány za mnohonásobně vyšší ceny. Zatímco Happy Meal se pohyboval kolem 74 Kč, některé kartičky se na trhu objevily až kolem 600 Kč

Firma se za vzniklou situaci omluvila a přijala plnou odpovědnost, což je v Japonsku běžnou firemní praxi. Ve svém vyjádření zdůraznila, že plýtvání jídlem a spekulativní nákupy odporují její filozofii a závazku poskytovat kvalitní zážitek při stolování. Marketingové kampaně občas přináší nečekané reakce veřejnosti, zejména pokud se dotýkají populárních fenoménů. V některých případech může dobře míněná akce způsobit více škody než užitku. Proto je někdy dobré, aby si firmy  předem dobře promyslely, jaké kampaně chtějí spustit. Lidé občas bývají různí a může nastat davové šílenství, které mnohdy nekončí dobře. 

Reklama
Reklama