Zlevněné hovězí v Penny spustilo poprask: Davy žen se praly o balíky a vrhaly se na pokladny
Zájem o zlevněné hovězí maso způsobil v několika prodejnách Penny nečekaný chaos. Lidé čekali před prodejnami ještě před otevírací dobou, před chladicím boxem se tvořily davy horlivých zákazníků. V napjaté situaci se někteří pouštěli i do slovních střetů.
Sleva na maso spustila hysterii
V několika pražských prodejnách Penny propukla v posledních dnech nákupní horečka. Zákazníky přilákala sleva na hovězí maso, které vyvolalo nákupní apokalypsu. Někteří zákazníci si maso téměř vytrhávali z rukou, docházelo na strkanice a hlasité hádky. Několikrát musel dokonce zasahovat personál a davy před chladicím boxem regulovat.
Nákupní šílenství v Penny
Nákupní šílenství vyvolala téměř 50% sleva na mleté hovězí maso. Někteří zákazníci se vydali do Penny již před otevírací dobou ve strachu, že zásoby pod náporem horlivých zákazníků rychle zmizí.
Před regálem s chlazeným zbožím se ihned po otevření prodejny hromadily desítky lidí, převážně žen. Během několika minut došlo k davovému náporu. Někteří kupující si do košíku naložily hromadu zlevněného masa, což vyvolalo další vlnu napětí mezi těmi, kdo se na akci dostali později.
U pokladen se samozřejmě tvořily dlouhé fronty, což nervózní atmosféru ještě zhoršilo. Docházelo ke strkanicím a hlasitému obviňování z „hamounství“ a „neslušnosti“. Některé pobočky až v reakci na situaci vyhlásily limit tří balení na osobu. Pro mnohé však už bylo pozdě – regály zely prázdnotou do několika hodin.
Důvody nákupní hysterie
Lidé jednají impulzivně, když mají pocit, že o něco přicházejí - jedná o tzv. fenomén FOMO (Fear of Missing Out). Vysoká sleva na mleté maso je ukázkovým příkladem, kdy se spouští psychologická reakce. V napjaté atmosféře přeplněného supermarketu, kde si každý chce urvat svůj kousek, vzniká ještě větší tlak, který může eskalovat až k agresivnímu chování.
Slevové letáky supermarketů se ohání frázemi jako „Pouze tento víkend“ nebo „Jen do vyprodání zásob“, což vytváří pocit omezené nabídky. Takové sdělení vytváří pocit soutěže a vyvolává tak stresovou reakci.
V aktuální ekonomické situaci jsou slevy pro mnohé nutností. Rozpočty domácností jsou vlivem inflace napnuté k prasknutí a sleva se stává prostředkem k přežití. Pro seniory nebo matky samoživitelky může být rozdíl několika desítek korun zásadní.
Dřívější případy nákupní paniky
K podobným případům došlo v minulosti již mnohokrát. Ať už to byla sleva na máslo v v Lidlu, kdy si davy zákazníků odvážely domů celá plata, nebo války o chytré televizory na Black Friday. Ve všech případech platí stejný vzorec - nízká cena, omezené množství, masová marketingová komunikace a davová hysterie je na světě.