Tato jednoduchá metoda vám pomůže lépe se soustředit při práci i studiu
Práce nebo učení často vyžadují plnou pozornost a maximální soustředění, aby bylo možné je realizovat efektivně. Máte-li problémy se soustředěním, pravděpodobně za to mohou rušivé elementy v okolí. Co tedy dělat?
Schopnost soustředit se má prakticky každý člověk, zpravidla ovšem velmi záleží na tom, jaké činnosti se věnujeme a v jakém prostředí se nacházíme. Ztráta pozornosti bývá obvykle spojená především s upoutáním pozornosti zajímavější věcí, ať už se jedná o objekt, zprávu, nebo třeba úkol, který je snadnější. Velkým problémem také je, pokud se člověk učí nebo pracuje na věcech, které ho příliš nebaví nebo jim nerozumí, případně je před ním velké množství úkolů, které je nutné splnit v krátkém časovém horizontu. Pomocí různých technik je ovšem možné zvládnout problém se soustředěním i u tohoto typů činností.
Techniky udržení pozornosti při práci a studiu
Ztráta soustředění obvykle přichází po dokončení těžšího úkolu, po práci trvající delší dobu, nebo před náročným úkolem, se kterým si nevíme úplně rady (případně pokud se v průběhu jeho řešení zaseknete). V takové chvíli se člověk začíná cítit velmi unaveným a mysl mu začne těkat jinými směry. Mnohem snadněji se tak nechá rozptýlit rušivými prvky ve svém okolí, které by v případě plné soustředěnosti pravděpodobně řešil pouze okrajově. Schopnost přejít do stavu plného soustředění začíná být v takových chvílích velmi omezená, a je proto nutné podniknout správné kroky, abyste dosáhli maximální efektivity i pracovního výkonu. Zde jsou některé triky, které by vám mohly pomoci.
Správné pracovní prostředí
Jedním z důležitých kroků, jak navodit správnou pracovní atmosféru, je vytvořit si pro práci vhodné prostředí. Potřebujete-li se soustředit, minimalizujte rušivé elementy ve svém okolí. Je proto potřeba mít pracovní prostor bez zbytečných věcí – problém mohou být nejen rozptylující objekty, ale také papír nebo lístečky s úkoly, na stole si ponechte opravdu pouze to, co pro daný úkol potřebujete, a ideálně základní občerstvení, abyste nemuseli od stolu odcházet.
Rušivé elementy obvykle působí na všechny naše smysly, proto je vhodné vyhnout se také hluku, který je často přítomen v rušné kanceláři. Mnoho lidí proto při práci používá sluchátka, je však potřeba si do nich pouštět hudbu, která vás neruší, přírodní zvuky nebo jednoduše necháte zapnutou funkci utlumení vnějších zvuků. Důležité je také zajistit si správný tepelný komfort.
Eliminujte multitasking
Velmi rušivými mohou být také sociální sítě, které mají lidé tendence kontrolovat v rámci chvil pro oddech. Chcete-li se ovšem dostatečně soustředit, sociální sítě a ideálně i zprávy a telefon mějte schovaný a v tichém režimu (kontrolovat jej můžete během přestávek). Pokud se potřebujete soustředit na pracovní úkol, měli byste se oprostit také od pracovního emailu či chatovacích nástrojů – multitasking většinou funguje pouze teoreticky a odpovídání na e-maily nebo pracovní zprávy bude vaše soustředění narušovat. Vyhraďte si na ně čas v průběhu dne a rozhodně jim nevěnujte více.
Techniky zvýšení schopnosti soustředění
Schopnost soustředit se můžete podpořit hned několika technikami. Jedna z nich se označuje jako pomodoro – jedná se o techniku, kdy si práci rozdělíte do časových úseků (25minutových), po které byste se měli soustředit. Po každém takovém časovém úseku by měla přijít přestávka, kdy si odpočinete a můžete vyřídit e-maily nebo zprávy. Výrazně se však doporučuje vstát a projít se, rozhodně byste ovšem neměli začít brouzdat po sociálních sítích. Tuto techniku ovšem nelze aplikovat vždy, můžete se jí však inspirovat a vytvořit si vlastní časový systém.
Pár nápadů, jak řešit problém se soustředěním, najdete také v následujícím videu.