Ještě pořád si myslíte, že vám to projde? 2 500 Kč je nová daň za drzost
Dopravní podniky získaly nové možnosti, jak efektivněji reagovat na porušování přepravních podmínek. Některá města už přistoupila k úpravám, jiná je teprve zvažují. Změny mají motivovat cestující k odpovědnějšímu přístupu při využívání veřejné dopravy.
Prevence
Od července 2025 mohou dopravní podniky zvýšit pokuty za jízdu na černo, novela jízdního zákona totiž zvedla maximální hranici přirážky. Cílem je zlepšit její preventivní účinek, protože dosavadní výše, nezměněná 12 let, už podle ministerstva dopravy kvůli inflaci a dražšímu jízdnému neplní svou funkci. Každý dopravce si ale může výši pokuty stanovit sám, nová částka představuje pouze strop.
Ceny
Dopravní podniky dosud využívaly horní hranici 1500 Kč, slevu obvykle nabízeli při rychlém zaplacení, často ve výši 1000 Kč. Vyšší pokutu už oznámil Dopravní podnik Ostrava, nově účtuje 2500 Kč, při platbě přímo ve voze však zůstává snížená sazba 1000 Kč. Podle vedení podniku má změna především motivovat k poctivému cestování. Ostravští revizoři také častěji kontrolují spoje a nově využívají elektronické zpracování pokut bez nutnosti papírování.
Změny od srpna
Středočeský kraj zvýší přirážku od srpna. Cestující zaplatí 1500 Kč na místě, 2000 Kč do 15 dnů, a 2500 Kč později. Důvodem je zavedení nástupu všemi dveřmi na některých autobusových linkách. Pražský dopravní podnik zatím o navýšení jedná, rozhodnutí je na radě města.
Nedostatek revizorů
Ročně přitom uděluje statisíce pokut, ale kontrolní personál má omezené možnosti, zhruba 150 revizorů na 3 miliony cestujících denně. I v Praze platí sleva na pokutu při včasné úhradě. Institut prevence a řešení předlužení upozorňuje, že neuhrazené pokuty často končí u soudu a v exekuci, což může vést k mnohonásobně vyšším nákladům oproti původní částce.
Sociálně slabší jedinci
Vedle finančního rozměru má změna i širší společenský dopad. Odborníci doporučují kromě represivních nástrojů také posilování prevence a dostupnosti jízdného pro sociální slabší skupiny. Vývoj situace tak bude záležet nejen na rozhodnutí dopravních podniků, ale také na přístupu měst, krajů i státu.
Černí pasažéři
Zda zvýšení maximální výše pokuty skutečně povede ke snížení počtu černých pasažérů, zůstává otázkou. Dalším faktorem je i to, že část lidí riskuje jízdu bez jízdenky vědomě, protože pravděpodobnost, že budou přistiženi, je relativně nízká. Z pohledu odborníků na veřejnou dopravou je proto klíčové pracovat nejen zvýší pokut, ale i s celkovým nastavením systému, tedy frekvencí revizí, dostupnosti platebních metod nebo nabídkou cenově dostupných tarifů.