Bez varování a bez slitování. Supermarkety ženou ceny nahoru

Bez varování a bez slitování. Supermarkety ženou ceny nahoru

Foto: Shutterstock

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Přestože většina zákazníků nic nepozná, ceny potravin v českých supermarketech letí nahoru. Obchodní řetězce totiž využívají triky, díky kterým zákazník zaplatí více, aniž by si to vůbec uvědomil.

Obsah článku
  1. Ceny základních potravin rostou
  2. Které potraviny zdražily nejvíce?
  3. Taktiky supermarketů

Ceny základních potravin rostou

Z vývoje cen základních potravin v posledních měsících je patrné, že obchodní řetězce opět navyšují ceny. Inflace se podle dat ČSÚ v květnu 2025 pohybovala kolem 9 %. Některé komodity zdražují rychleji. Například zemědělská produkce - mléko o 17 %, vejce o 24 %, vepřové maso o 10 % a více. Z těchto cen je patrné, že tlak na růst cen vzniká již u výrobců a dodavatelů. 

Aby zdražení nebylo tak zřejmé, schovává se za nenápadnou změnu velikosti balení, zvýšenou základní cenu, ze které se počítá sleva, nebo nový způsob značení, například „trvale nízká cena“ bez původní hodnoty. 

Které potraviny zdražily nejvíce?

Nyní se pojďme podívat na konkrétní čísla, která vychází z údajů Českého statistického úřadu a Ministerstva zemědělství ČR. Srovnáváme dnešní ceny s těmi loňskými. Více než 50% zdražení zaznamenaly vejce - z loňských 38 korun za 10 vajec jsme nyní v průměru na 57 korunách. Není výjimkou, že cena za jedno vejce se pohybuje okolo 7-8 korun. 

Máslo (250 g) zdražilo z 45 korun na 60 korun (tedy nárůst více než 33 %). Litr mléka zdražil z 18 korun na 23 korun. Cena mouky (1 litr) se zvýšila o více 31 % - z 13 korun na průměrných 17 korun. 

Taktiky supermarketů

Obchodní řetězce používají skryté cenové taktiky, díky kterým si zákazník zdražení často ani nevšimne. Místo okatého navyšování cen vymýšlí rafinované marketingové triky, které pouze vyvolávají pocit výhodného nákupu. 

Obchody často používají falešné slevy, tzn. slevy vypočtené z uměle navýšené ceny, kterou produkt reálně neměl. Například obchod krátkodobě zvýší cenu másla z původních 60 korun na 70 korun. Pak z této ceny vypočte slevu, která na oko působí atraktivněji. 

„Spotřebitelé mají pocit výhodného nákupu, ale zaplatí stejně nebo víc. Jde o psychologii, ne realitu,“ 

uvedl mluvčí České obchodní inspekce (ČOI). Podle ní tento trik používají všechny velké obchodní řetězce. V loňském roce udělila za falešné slevy více než 200 pokut. 

Obchody rovněž postupně přechází z klasických slevových akcí na „trvale nízké ceny“. Obvykle chybí informace o původní ceně. Ve skutečnosti mohlo dojít naopak ke zdražení, což zákazník neví. Tento trik vytváří dojem cenové stability, zatímco nákupní košík se nenápadně prodražuje. 

Oblíbeným trikem obchodů je také tzv. smrskflace, kdy cena zůstává stejná a produkt se nenápadně zmenšuje. Zákazník si změny na první pohled nevšimne, ale výsledek je stejný jako při normálním zdražení. Díky takovým taktikám pak zákazník platí více, aniž by to věděl. 

Reklama
Zdroje článku:
Reklama