Plesnivá mapa na baleném salámu: To je Poličan z Penny
Kontrola opět našla nejakostní salám. V Penny marketu si dejte pozor při koupi Poličanu, inspektoři tu nalezli doslova mapy plísní. Víme, o jakou šarži se jedná.
Opatrní při koupi balených salámů ale musíte být vždycky.
Plísně pod obaly trvanlivých salámů jsou celkem častý problém, který se cyklicky vyskytuje neustále. Ač prodejci jsou povinni salám kontrolovat, může někdy proniknout do prodeje i nekvalitní kousek.
To se stalo nedávno.
Šarže L 1112241 s datem minimální trvanlivosti 13.4.2025
Pod obalem byly zřetelně vidět kolonie bílých a nazelenalých plísní na povrchu salámu.
Ani vakuové balení nezabrání kažení
Vakuování je vnímáno jako dobrý způsob, jak potravině prodloužit trvanlivost.
Mechanická obrana neprodyšného obalu zabraňuje vniknutí kyslíku. Nemůže se tak kazit tuk, ani vznikat plísně. Pevný svár pak vzduchoprázdno kolem potraviny udrží. Zachována je tak barva, vůně a prodlužuje se tak trvanlivost.
Pokud salám plesniví, děje se tak z vícero důvodů:
- Spory plísní vnikly do obalu nebo na salám již před balením (nečistoty na rukou nebo obalu)
- Nedostatečné zavakuování (zbytky kyslíku přispěly k růstu plísní)
- Uložení v teple (při pokojové teplotě plísně rostou, takže došlo k přerušení chlazeného řetězce)
- Poškozený obal (pokud došlo k poškození konkrétního obalu nebo nedostatečnému zavakuování)

Kontrolujte, jestli je salám v pořádku
Při koupi trvanlivého vakuovaného salámu si překontrolujte, jestli není po povrchu plesnivý. Také to, aby obal byl opravdu pevně přichycen. Je-li volný, volně se pohybuje, pak je poškozený.
Pokud takový salám přinesete domů, bez váhání ho reklamujte.
Když už se to stane, máte nárok na vrácení peněz
Je-li výrobek ještě před datem spotřeby, můžete celou věc oznámit i výrobci.
Kontakt na něj najdete vždy na obalu výrobku. V každém obchodě ale máte nárok na vrácení peněz za výrobek.