Podívejte se a poslechněte si, jak vypadá planeta Mars v 360 stupních

Foto: Nostalgia for Infinity / Shutterstock

Galaxie, Mléčná dráha, Sluneční soustava, planety, Slunce… Notoricky známé pojmy z astronomie, se kterými se setkávají žáci již na prvním stupni v rámci prvouky.

Mars, čtvrtá planeta naší Sluneční sousty, druhá nejmenší planeta, fascinuje a nepřestává lidstvo fascinovat. Stal se neotřelým námětem pro filmový průmysl, tématem ve světě beletrie… Však se dodnes nepřestává koketovat s myšlenkou kolonizace rudé planety, ačkoli zde přes vytrvalé pátrání život nebyl objeven.

Informace útočí aneb co musíte vědět

Jak jsme již zmínili výše, Mars je čtvrtá planeta (před ní kolem Slunce krouží Merkur, Venuše a naše Země), od naší galaktické hvězdy obíhá vně zemské dráhy, tedy dál než Země. Pokud ji budeme srovnávat s místem, kde žijeme, zjistíme, že se Zemi podobá nejvíce ze všech, ačkoliv podmínky pro náš živočišný druh zde rozhodně nejsou nejpříznivější.

Vidíme rudě?

Planetu jistě znáte pod odznačením „rudá planeta.“ Přízvisko získala zcela oprávněně, neboť velký obsah železa v povrchových horninách způsobuje onu charakteristickou červenou (přesněji oranžovočervenou) barvu. V některých zónách můžete pozorovat růžovou barvu a bílá místa na pólech. V červených oblastech jsou viditelná místa světle a tmavě zbarvená s nazelenalou barvou.

Dané barevné změny povrchu způsobuje různorodý povrchový materiál (světlejší naoranžovělé oblasti obsahují prach a písek bohatý na oxid železitý, tmavší plochy jsou zpravidla kamenitější a skalnatější). Tyto odlišené oblasti nejsou statické, vlivem silného větru (rekordní hodnota činí 450 km za hodinu) se prachové částice přemisťují, tím se změní tvar i velikost daného útvaru.

Měsíčku, postůj chvíli

Mars nemá v současné době žádné globální magnetické pole. Sondy ovšem prokázaly, že planeta magnetické pole v minulosti měla, ztratila jej zatím z neznámé příčiny. K rudé planetě náleží dva malé měsíce: Phobos (Strach o průměru 23 km) a Deimos (Hrůza s průměrem 16 km). Pravděpodobně to dříve byly planetky, které Mars zachytil svou gravitací.

Mars, zdroj: Lubo Ivanko / Shutterstock

Jako vejce vejci. Nikoli! Rozdíly najdeme

Rozměrově je Mars menší, jeho průměr je 6 794 km (průměr Země je více než 12 756 km), povrchová roční teplota se pohybuje v rozmezí od -140 °C do 20 °C (v létě kolem poledne, v rovníkové oblasti zhruba -45 °C), atmosféra je velice řídká, převažuje v ní oxid uhličitý, tlak na povrchu je zhruba 100krát nižší než u nás, z toho důvodu uniká teplo do vesmíru a teploty se pohybují tak nízko, k jejich zvýšení nemůže dojít. Planeta se otočí kolem své osy přibližné za 24,5 hodiny (den tedy trvá cca o půl hodiny déle). Díky sklonu rotační osy dochází ke střídání ročních období.

Na kameni kámen. Teče voda, teče…

Povrch je především kamenitý a skalnatý, na severní polokouli se převážně nacházejí prostorné planiny pokryté lávou, jižní povrch se vyznačuje hornatou krajinou a hlubokými krátery. Na některých místech najdeme písečné duny.

Na první pohled zaujmou sopky sahající i více než 20 km nad povrch (největší sopka nejen Marsu, ale i celé Sluneční soustavy nese jméno Olympus Mons – pro představu je 3x vyšší než Mount Everest). Jinde můžete spatřit hluboká údolí vzniklá pohybem kůry, v rovníkové oblasti sonda objevila 7 km hluboký a 4,5 km dlouhý systém kaňonů Valles Marineris.

Mawrth Walles, další významné údolí sahající do dvoukilometrové hloubky měří 600 km. Povrch Marsu mluví jasně, vyschlá řečiště mluví za vše, kdysi dávno zde voda v kapalném skupenství byla, v současnosti existují důkazy o její přítomnosti vody ve formě ledu a páry.

Nejnovější poznatky z roku 2015 hovoří nevelkých nalezištích velice husté slané vody V blízkosti pólů všímavosti pozorovatele neujdou tzv. polární čepičky – útvary tvořené zmrzlou vodou a zmrzlým oxidem uhličitým, tedy suchým ledem.

Život je jen náhoda… Na Marsu určitě

Neuzavřená kapitola. V současné době zde život objeven nebyl. V minulosti se kvůli satelitním snímkům spekulovala o existenci vegetace, to se ale ukázalo jako milné. Pokud se zde živé organismy vyskytují, jde o nejprimitivnější formy života (naděje přiživuje fakt, že existují důkazy o přítomnosti metanu, plynu vznikajícím při geologické či biologické činnosti).

Pro přežití člověka zde panují značně nepříznivé podmínky. Skafandr jako jediné možné oblečení, bez něj by člověk rozhodně nepřežil. K výčtu přidejme nízkou teplotu, složení atmosféry… Osídlení Marsu fantasmogrie, nebo realita?

Na závěr si můžete prohlédnout planetu Mars v celé své kráse.