Kritika na adresu Lidlu sílí. Zákazníci mluví o podvodu, řetězec mlčí
Obchodní řetězec Lidl čelí kritice ze strany veřejnosti, ekologických organizací i státních dozorových úřadů. Kritika směřuje na klamavé označování původu výrobků nebo falešné slevy.
Klamavé taktiky hraničící s podvodem
Na účet supermarketu Lidl se valí kritika jak ze strany běžných zákazníků, tak od spotřebitelských organizací. Lidé na sociálních sítích upozorňují na praktiky, které záměrně klamou zákazníky a někdy hraničí až s podvodem.
Častými klamavými praktikami je například nesprávně uváděný původ potravin, falešné slevy, rozdíl mezi cenou uvedenou na regálu a u pokladny nebo ekologické kampaně, které však reálnému chování společnosti neodpovídají.
Nespokojenost zákazníků Lidl ještě umocňuje svým mlčením - ke kritice se často vůbec nevyjadřuje, nebo poskytuje neuspokojující a nejednoznačné odpovědi.
Klamavé označování původu produktů
Jako příklad klamavého označování původu výrobků můžeme uvést několik let starý případ s vejci z Polska. Lidl tato vejce ve svých reklamách označoval jako „české“. Zákazníci však na obalu vajec odhalili informaci o polském původu.
Lidl se obhajoval nejasným sdělením, že slepice jsou sice chovány v Polsku, ale dodavatelé jsou český. Takový argument se setkal se silnou kritikou veřejnosti i médií. Nakonec se Lidl omluvil a přislíbil nápravu.
Jako další příklad můžeme uvést tematickou akci, ve které Lidl propagoval výrobky pod názvem „Pravá česká zabijačka“. Jednoznačně tak zboží propagoval jako české. Výrobky však pocházely z Německa. Za takové klamání zákazníků uložila Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) Lidlu pokutu ve výši 300 tisíc korun.
Falešné slevy
Lidl již v minulosti opakovaně čelil kritice za uvádění falešných nebo matoucích slev. Od České obchodní inspekce (ČOI) si za takové taktiky nejednou vysloužil pokutu. V některých případech bylo zboží označeno jako „zlevněné“, přitom původní cena byla stejná nebo i nižší, než ta aktuální.
V jiných případech cenovky uváděly slevu v procentech, které ale reálnému rozdílu mezi původní a aktuální cenou neodpovídaly. Častou praktikou je rovněž dočasné navýšení původní ceny, aby sleva byla výraznější a působila lákavě.
Jen za rok 2023 inspektoři ČOI odhalili více 30 takových prohřešků. Nejvíce z nich připadá na účet Lidlu - za nepravdivé údaje o slevách, čímž porušil zákon o ochraně spotřebitele, si vysloužil pokuty v celkové výši 860 tisíc korun.
Greenwashing
Lidl se snaží vyvolat dojem ekologicky odpovědné firmy s cílem získat důvěru ekologicky smýšlejících zákazníků, ale skutečné činy tomu neodpovídají. Některými kroky vyvolává pochybnosti a podezření z greenwashingu.
Například veřejně deklaruje cíl redukovat plastové obaly o 20 %. Nazvzdory tomu však prodává výrobky v nadměrném plastovém balení nebo používá vícebarevné a neprůhledné plasty, které ztěžují recyklaci.
Jiným příkladem může být kauza plastových figurek Stikeez. V rámci marketingové akce Lidl rozdával dětské plastové figurky jako dárek za nákup. Ekologickým organizacím vadilo, že figurky jsou z neekologického plastu, navíc často balené v dalších plastových obalech.