Kritika na adresu Lidlu sílí. Zákazníci mluví o podvodu, řetězec mlčí

Kritika na adresu Lidlu sílí. Zákazníci mluví o podvodu, řetězec mlčí

Foto: hansenn / depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Obchodní řetězec Lidl čelí kritice ze strany veřejnosti, ekologických organizací i státních dozorových úřadů. Kritika směřuje na klamavé označování původu výrobků nebo falešné slevy.

Obsah článku
  1. Klamavé taktiky hraničící s podvodem 
  2. Klamavé označování původu produktů 
  3. Falešné slevy
  4. Greenwashing

Klamavé taktiky hraničící s podvodem 

Na účet supermarketu Lidl se valí kritika jak ze strany běžných zákazníků, tak od spotřebitelských organizací. Lidé na sociálních sítích upozorňují na praktiky, které záměrně klamou zákazníky a někdy hraničí až s podvodem. 

Častými klamavými praktikami je například nesprávně uváděný původ potravin, falešné slevy, rozdíl mezi cenou uvedenou na regálu a u pokladny nebo ekologické kampaně, které však reálnému chování společnosti neodpovídají. 

Nespokojenost zákazníků Lidl ještě umocňuje svým mlčením - ke kritice se často vůbec nevyjadřuje, nebo poskytuje neuspokojující a nejednoznačné odpovědi.

Klamavé označování původu produktů 

Jako příklad klamavého označování původu výrobků můžeme uvést několik let starý případ s vejci z Polska. Lidl tato vejce ve svých reklamách označoval jako „české“. Zákazníci však na obalu vajec odhalili informaci o polském původu. 

Lidl se obhajoval nejasným sdělením, že slepice jsou sice chovány v Polsku, ale dodavatelé jsou český. Takový argument se setkal se silnou kritikou veřejnosti i médií. Nakonec se Lidl omluvil a přislíbil nápravu. 

Jako další příklad můžeme uvést tematickou akci, ve které Lidl propagoval výrobky pod názvem „Pravá česká zabijačka“. Jednoznačně tak zboží propagoval jako české. Výrobky však pocházely z Německa. Za takové klamání zákazníků uložila Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) Lidlu pokutu ve výši 300 tisíc korun.

Falešné slevy

Lidl již v minulosti opakovaně čelil kritice za uvádění falešných nebo matoucích slev. Od České obchodní inspekce (ČOI) si za takové taktiky nejednou vysloužil pokutu. V některých případech bylo zboží označeno jako „zlevněné“, přitom původní cena byla stejná nebo i nižší, než ta aktuální. 

V jiných případech cenovky uváděly slevu v procentech, které ale reálnému rozdílu mezi původní a aktuální cenou neodpovídaly. Častou praktikou je rovněž dočasné navýšení původní ceny, aby sleva byla výraznější a působila lákavě

Jen za rok 2023 inspektoři ČOI odhalili více 30 takových prohřešků. Nejvíce z nich připadá na účet Lidlu - za nepravdivé údaje o slevách, čímž porušil zákon o ochraně spotřebitele, si vysloužil pokuty v celkové výši 860 tisíc korun. 

Greenwashing

Lidl se snaží vyvolat dojem ekologicky odpovědné firmy s cílem získat důvěru ekologicky smýšlejících zákazníků, ale skutečné činy tomu neodpovídají. Některými kroky vyvolává pochybnosti a podezření z greenwashingu. 

Například veřejně deklaruje cíl redukovat plastové obaly o 20 %. Nazvzdory tomu však prodává výrobky v nadměrném plastovém balení nebo používá vícebarevné a neprůhledné plasty, které ztěžují recyklaci. 

Jiným příkladem může být kauza plastových figurek Stikeez. V rámci marketingové akce Lidl rozdával dětské plastové figurky jako dárek za nákup. Ekologickým organizacím vadilo, že figurky jsou z neekologického plastu, navíc často balené v dalších plastových obalech.

Reklama
Zdroje článku:
Reklama