Tohle vám v supermarketu tají: Kvůli slevě se někteří chovají hůř než zvířata

Tohle vám v supermarketu tají: Kvůli slevě se někteří chovají hůř než zvířata

Foto: defotoberg / Depositphotos

Publikováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Zlevněné zboží vyvolalo v pražském Lidl Outletu potyčku mezi zákazníky. Když zaměstnanci přivezli do regálů levné slunečníky, strhl se o produkty boj. O poslední kousky se pohádalo několik nakupujících, došlo na křik a tahanici o krabici.

Obsah článku
  1. Nákupní šílenství ovládlo český outlet
  2. Co za tímto chováním stojí?
  3. Slevové akce navíc vyvolávají:
  4. Výbušná kombinace: nízká cena a omezené množství
  5. Rostoucí agresivita českých zákazníků
  6. Falešné slevy a triky obchodníků
  7. Češi – mistři výhodného nakupování!

Nákupní šílenství ovládlo český outlet

Video z pražského Lidl Outletu, kde se zákazníci poprali o zlevněné slunečníky, obletělo český internet během března 2025 a šokovalo mnoho lidí. Na záznamu, který se rychle rozšířil na sociálních sítích, jsou jasně vidět a slyšet křiky, hádky a fyzické přetahování o zboží mezi nakupujícími. Situace eskalovala natolik, že zaměstnanci museli přivolat policii. Když dorazila, aktéři už na místě nebyli.

Na virálním videu je slyšet, jak jeden ze zákazníků křičí: „Nech ho být!", na což jeho „soupeřka" odpovídá hlasitým „Ne!". Došlo dokonce i na pošťouchnutí mezi dvěma muži. Hádku se snažila uklidnit zaměstnankyně, která zakřičela: „A dost!"

Co za tímto chováním stojí?

Psychologové vysvětlují, že nákupní chování při slevových akcích má hluboké psychologické kořeny. Podle studie kalifornské vysoké školy Claremont Graduate University se při nabídce výhodného nákupu zvyšuje v těle zákazníků hladina neurotransmiteru oxytocinu, což vytváří pozitivní asociaci s daným produktem

Slevové akce navíc vyvolávají:

  • Strach z promeškání příležitosti – obava, že výhodná nabídka brzy vyprší (FOMO)

Při nakupování se vyplavuje dopamin, který patří mezi takzvané hormony štěstí a přináší uspokojení. V případě pořizování věcí ve slevě navíc přichází pocit výhodné koupě, čímž si lidé sami pro sebe mohou zdůvodnit nakoupení produktů, které tolik nepotřebují.

Výbušná kombinace: nízká cena a omezené množství

Incident v Lidl Outletu není ojedinělým případem. Prodejna v pražských Štěrboholech, která byla otevřena na začátku roku 2025, nabízí široký sortiment spotřebního zboží se slevou 40 až 70 %. Právě kombinace výrazných slev a omezeného množství zboží vytváří výbušnou atmosféru mezi zákazníky.

V den otevření této prodejny se vytvořila dlouhá fronta a lidé byli dovnitř pouštěni postupně. Zájem byl tak velký, že způsobil dokonce zablokování parkoviště a několikahodinové čekání. Nečekaný zájem zaskočil i samotný řetězec.

Fronty před obchodem i uvnitř jsou dnes běžnou praxí
Fronty před obchodem i uvnitř jsou dnes běžnou praxí | Zdroj: Ale_Mi / Depositphotos

Rostoucí agresivita českých zákazníků

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy v posledních měsících výrazně roste agresivita zákazníků v obchodech. Stěžují si nejen na zmenšování výrobků (tzv. smrskflaci), ale i na ceny obecně.

Bára Divá ve svém článku trefně poznamenává:

Jakmile se někde objeví cedule „AKCE", přestává fungovat všechno, co jsme se kdy naučili o základní slušnosti. Lidé přestávají být lidmi – mění se v hladová zvířata, která se nezastaví.

Falešné slevy a triky obchodníků

Celou situaci komplikuje fakt, že mnoho slev, které obchody nabízejí, není tak výhodných, jak na první pohled působí. Česká obchodní inspekce rozdala v roce 2024 obchodům vysoké pokuty za klamavé slevy. Nejvyšší částku musely zaplatit řetězce Billa a Lidl.

Na cenovkách často chybí jeden důležitý údaj – jaká byla nejnižší cena daného zboží za poslední měsíc. U mnoha výrobků označených jako „ve slevě" byla nejnižší cena za posledních třicet dnů stejná, nebo dokonce nižší než aktuální „akční" cena.

V reakci na stále častější nekalé praktiky musely obchodní řetězce na příkaz EU omezit slevy. Podle nových pravidel musí obchodníci uvádět nejen aktuální cenu po slevě, ale také nejnižší cenu, za kterou byl výrobek nabízen během posledních 30 dní.

Češi – mistři výhodného nakupování!

Zálibu ve výhodných nákupech mají Češi v krvi. Podle výzkumu Svazu obchodu a cestovního ruchu jsou Češi spolu se Slováky evropskými mistry ve výhodném nakupování, když aktuálně nakupují 55 procent zboží ve slevách. Pro srovnání, Němci nakupují ve slevách pouze pětinu výrobků.

Ekonom Lukáš Kovanda to komentuje slovy:

Češi jsou na slevách závislí, nechají se napálit.

Black Friday a podobné akce jsou podle něj jen marketingový trik, ale lidé se nechají nachytat.

Starší video, kde Albert měl nejvyšší pokutu ze všech obchodů. Dnes však sami můžete vidět, jak Albert nyní uvádí u každé ceny nejnižší cena za posledních 30 dní!

Reklama
Reklama