Vzali peníze, práci zkazili. Teď dělají mrtvého brouka

Vzali peníze, práci zkazili. Teď dělají mrtvého brouka

Foto: pressmaster / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Řemeslníci často využívají toho, že zákazník nezná svá práva ani to, co po nich ve skutečnosti může požadovat. Někteří si účtují vysoké částky, i když by si jiní řekli za stejnou práci jen zlomek dané ceny.

Obsah článku
  1. Ústní smlouva je někdy neplatná
  2. Na co si dát pozor
  3. Proveření řemeslníků
  4. Jak se bránit pokud nechtějí uznat reklamaci

Ústní smlouva je někdy neplatná

Sepsání smlouvy a řádné vystavení faktury by mělo být samozřejmostí. Přesto se v dnešní době mnoho lidí rozhodně pro ústní dohodu, protože to dělá daleko lepší dojem. Tato zdánlivá úspora se ale může pořádně vymstít. Zejména pokud dojde na případnou reklamaci. Bez toho zákazník nemá jakýkoliv důkaz a může se dostat do pořádného problému.

Ačkoliv je v České republice platná i ústní smlouva, velice špatně se toto při nějaké sporu dokazuje. „Spotřebitel, který má svou objednávku řádně smluvně ošetřenou, předejde v případě s řemeslníkem tzv. důkazní nouzi. Bez písemných dokladů totiž často nemá šanci svá práva u soudu obhájit,“ upozorňuje advokát Pavel Staněk z České asociace věřitelů

Na co si dát pozor

 „Smlouva by měla obsahovat zejména přesný popis objednaných prací, údaje o obou stranách včetně podpisů, celkovou cenu nebo rozpis jednotlivých položek (včetně případných odhadů), výši zálohy a její splatnost. Harmonogram prací a termín dokončení. Sankce za zpoždění, neodvedení nebo nekvalitní práci. Právě sankce a jasně vymezené podmínky jsou často opomíjené, ale klíčové v případě problémů,“ doplňuje Staněk. Pořádek mějte i v penězích, které budete předávat. Bez vystavení daňového dokladu nebo svědka, vám těžko někdo bude dokazovat, že jste požadovanou částku skutečně zaplatili

Proveření řemeslníků

Dalším důležitým krokem je prověření recenzí na danou firmu nebo řemeslníka. I když může mít poskytovatel služeb na internetu dobré hodnocení, neznamená to automaticky, že odvede kvalitní práci právě ve vašem případě. Záleží na konkrétní zakázce, okolnostech i přístupu zákazníka. Mluvím z vlastní zkušenosti, i dobře hodnocená firma může zklamat. Je dobré se ptát i lidí ve svém okolí, pokud máte možnost. 

Jak se bránit pokud nechtějí uznat reklamaci

Pokud nejste spokojeni s odvedenou prací, neplaťte zbylou částku, dokud nedojde k nápravě vad. Řemeslník by měl mít možnost chyby opravit, ale pokud odmítne je na místě postupovat oficiální cestou. Samozřejmě můžete zaslat doporučený dopis s dodejkou, ve kterém řemeslníka písemně vyzvete k odstranění vad. Dopis by měl obsahovat popis vad, požadavek na opravu a přiměřenou lhůtu k jejich odstranění. 

Pokud ani na takovou výzvu nereaguje, měl by zákazník trvat na slevě, odstoupení od smlouvy nebo se obrátit na soud,

 říká advokát P. Staněk z asociace českých věřitelů. V případě odstoupení od smlouvy je nutné provést vzájemné vyrovnání, kdy zákazník má povinnost uhradit tu část práce, kterou nelze oddělit a vrátit. Zbytek má řemeslník povinnost vrátit zpět

Reklama
Zdroje článku:
idnes.cz, Autorský text
Reklama