Smrskflace: Tohle na Čechy funguje spolehlivě a jen stěží se tomu lze bránit

Smrskflace: Tohle na Čechy funguje spolehlivě a jen stěží se tomu lze bránit

Foto: Shutterstock

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Supermarkety často lákají na zboží ve slevě. Ovšem ne vždy slova jako „sleva“, „akce“ nebo „výhodné balení“ znamenají úsporu. Řetězce tak jen klamou zákazníky, aby je přiměly k nákupu.

Obsah článku
  1. Co jsou to falešné slevy
  2. Pokuty udělené supermarketům
  3. Další triky a podvody na zákazníky

Co jsou to falešné slevy

Slevy, akční nabídky, nákupy za zvýhodněné ceny - to jsou největší marketingové taháky, jak zákazníka přimět k nákupu. Některé obchody však pouze vytváří dojem výhodného nákupu. Zákazník ve skutečnosti platí cenu stejnou, někdy dokonce i vyšší. 

Obchodníci často pouze dočasně navýší původní cenu, ze které následně počítají slevu. Nějaký produkt například dlouhodobě stojí 99 korun. Obchodník na pár dní zvýší cenu na 139 korun. Následně produkt „zlevní“ na původních 99 korun a pověsí na něj cedulku „Sleva 29 %“. Zákazník si pak myslí, že nakoupil výhodně, reálně však neušetřil nic - obchodník ho pouze zmanipuloval ke koupi. 

Takové jednání je nejen neetické, ale i protizákonné. Od roku 2023 totiž platí novela zákona o ochraně spotřebitele. Ta jasně říká, že sleva musí být počítána z nejnižší ceny, kterou měl produkt za posledních 30 dní před slevou. Nafukování cen před uváděnou slevou je jasně protizákonné. Navzdory tomu Česká obchodní inspekce (ČOI) pravidelně odhaluje tyto praktiky, bohužel i v případě velkých hráčů na trhu. 

Pokuty udělené supermarketům

Vzhledem k narůstajícímu počtu takových manipulativních taktik musela ČOI zvýšit dohled. V minulém roce provedla více než tisíc kontrol v maloobchodních prodejnách potravin. V šedesáti procentech případů, což činilo okolo 550 prodejen, vyšly najevo nekalé praktiky s označováním cen. Uděleno bylo 158 pokut v souhrnné výši několika desítek milionů korun.

Největší pokuty mířily na adresu Penny Marketu za opakované porušování pravidel v označování slev. Další pokuty obdržela Billa za chyby v označení původních cen). Supermarkety Lidl, Kaufland a Tesco byly pokutovány za použité malého těžce čitelného písma při uvádění původních cen. Rovněž nejasně informovaly o trvání slevových akcí. 

Další triky a podvody na zákazníky

Oblíbeným trikem obchodních řetězců, který má zakrýt zdražení produktu, je tzv. smrskflace. Cena zůstává stejná, ale nenápadně se zmenší obsah balení. Vytváří tak iluzi stabilní ceny, ale zákazník dostává méně. Například některé čokolády mají méně gramů, ale obal zůstává velký. Brambůrky koupíte ve stejně velkém sáčku, ale obsah se zmenšuje. Řetězce tak sází na to, že zákazník nečte přesnou hmotnost výrobku, řídí se pouze cenou. 

Další častou taktikou je tzv. šuntflace. Produkt vypadá totožně, ale vyroben je z levnějších surovin. Snižují se tak náklady na výrobu, aniž by zákazník něco poznal. Typickým příkladem jsou salámy s menším množstvím masa a naopak větším podílem vody nebo škrobu. 

Někdy obchodníci lákají na „výhodná“ balení", která ve výsledku vůbec výhodná nejsou. Nabízí větší balení jako „MAXI pack“ nebo „Family size“, ovšem cena jednoho kusu je vyšší než běžná. Například „výhodné“ balení pracího prášku 3x500 g vyjde dráž než 1,5-kilogramové balení. 

Reklama
Zdroj článku:
Reklama